W dniu 19 lutego 2020 r. Prezes KRIR - Pan Wiktor Szmulewicz spotkał się z nowo wybranym Przewodniczącym PZŁ Łowczym Krajowym - Panem Pawłem Lisiakiem w siedzibie Polskiego Związku Łowieckiego. Celem spotkania było nawiązanie kontaktu oraz przyszłej współpracy pomiędzy środowiskiem rolników i myśliwych. Nawiązanie współpracy pozwoli na podkreślenie oczekiwań rolników wobec działalności myśliwych, szczególnie w zakresie szacowania szkód łowieckich oraz redukcji populacji dzików  w kontekście rozprzestrzeniającego się wirusa ASF.

Pozostałe wydarzenia z udziałem przedstawicieli KRIR:

  • 1 lutego – konferencja „Wiejska Polska” podczas Centralnych Targów Rolniczych, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz, Wiceprezes KRIR M. Borowski;
  • 4 lutego – inauguracyjne posiedzenie Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników XI kadencji, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 5 lutego – spotkanie w gmachu MRiRW w celu uzgodnienia dalszych prac związanych z restrukturyzacją zadłużenia gospodarstw rolnych, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 5 lutego – konferencja pt.. „Możliwości zwiększenia powierzchni upraw soi w Polsce”, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 7 lutego – Gala Finałowa XXVI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Rolnik – Farmer Roku, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 10 lutego – Forum Rolnicze Powiatu Konińskiego i Słupeckiego, udział: Członek Zarządu KRIR J. Nawrocka;
  • 11 lutego – posiedzenie sekcji Wieś, rolnictwo Narodowej Rady Rozwoju, udział: Członek Zarządu KRIR R. Nowak;
  • 11 lutego – Forum Nasienne w Międzynarodowym Roku Zdrowia Roślin, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 12 lutego – 60. Sesja Naukowa IORPIB, udział: przedstawiciel z biura KRIR;
  • 13 lutego – posiedzenie w sprawie przeprowadzenia konsultacji poświęconych ekoprogramom – nowemu rodzajowi płatności bezpośrednich (I filar WPR), udział: Członek Zarządu KRIR R. Nowak;
  • 15 lutego – debata nt. „Wyzwania polskiego rolnictwa w obliczu Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej” podczas XX Międzynarodowych Targów Ferma Bydła oraz XXIII Międzynarodowych Targów Ferma Świń i Drobiu, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 17 lutego – spotkanie z radcą rolnym Ambasady Francji Panią Marie-Christine LE GAL, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 18 lutego – posiedzenie Zespołu do spraw opracowania założeń do projektu ustawy o izbach rolniczych, udział: Członkowie Zarządu KRIR;
  • 19 lutego – spotkanie z Zastępcą Ministra Rozwoju Gospodarczego, Handlu i Rolnictwa Ukrainy Panem Tarasem Kachka na temat „Perspektywy rozwoju polsko – ukraińskiej współpracy w dziedzinie rolnictwa”, udział: przedstawiciel Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 20 lutego – spotkanie z przedstawicielem Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji S.A., udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 21 lutego – III posiedzenie Rady Programowej w ramach realizowanego projektu „Think-Tank – wyzwania dla obszarów wiejskich”, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR;
  • 24 lutego – spotkanie grupy roboczej wspierającej wypracowanie rozwiązań z zakresu działania Zespołu do spraw opracowania Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2021-2027 w zakresie sektorowych interwencji oraz celu szczegółowego nr 3 WPR: Poprawa pozycji rolników w łańcuchu wartości w ramach sektora owoców i warzyw;
  • 25 lutego – posiedzenie Komisji Organizacji i Gospodarki Finansowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 26 lutego – Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Gospodarstw Rodzinnych, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz;
  • 26 lutego – posiedzenie Zespołu wspierającego prace w zakresie projektowania rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa ze środków europejskich na lata 2021-2027, udział: Członkowie Zarządu KRIR R. Nowak i R. Czaicki;
  • 29 lutego – konferencja pt. „Perspektywy dla polskiego rolnictwa” w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, udział: Członek Zarządu KRIR J. Nawrocka.

W okresie sprawozdawczym Prezes KRIR i przedstawiciele Zarządu KRIR uczestniczyli w posiedzeniu Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na której omawiane były następujące tematy:

  • 11 lutego - rozpatrzenie informacji Ministrów: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na temat stosowania dyrektywy Rady UE z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (91/676/EWG);
  • 11 lutego - rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa (druk nr 219), rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o ochronie roślin przed agrofagami (druk nr 220);
  • 13 lutego - informacja Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego w sprawie działań podejmowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w związku z wykrytymi nieprawidłowościami dotyczącymi działalności spółek Eskimos i Bielmlek;

W okresie sprawozdawczym Prezes KRIR i przedstawiciele Zarządu KRIR uczestniczyli w posiedzeniu Senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na której omawiane były następujące tematy:

  • 19 lutego – rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2020 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji (druk senacki nr 70, druki sejmowe nr 112, 112-A, 204 i 204-A).

W omawianym okresie Zarząd KRIR występował w tematach dotyczących zarówno analizy aktualnych problemów w sektorze rolnym, jak i otrzymywanych do zaopiniowania projektów aktów prawnych.

7 lutego Zarząd KRIR przekazał uwagi samorządu rolniczego do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Dobrostan zwierząt objętego PROW 2014-2020. Samorząd rolniczy popiera wprowadzenie wsparcia finansowego z działania PROW „Dobrostan zwierząt” dla gospodarstw rolników mającego na celu zrekompensowanie rolnikom kosztów podwyższonych standardów utrzymania zwierząt, poniesienia dodatkowych kosztów i utraconych dochodów w wyniku wprowadzenia w gospodarstwach podwyższonego dobrostanu utrzymania zwierząt. Jednakże niektóre wprowadzane przepisy są zbyt restrykcyjne, wprowadzają znaczne ograniczenia i budzą wiele wątpliwości co do możliwości zastosowania podwyższonych warunków utrzymywania zwierząt przez rolników.

7 lutego Zarząd KRIR przekazał Ministrowi Cyfryzacji M. Zagórskiemu informacje na temat procedur, które nie uwzględniają możliwości realizacji procedur cyfrowo lub wręcz ją uniemożliwiają. W piśmie wskazano m.in. na procedury szacowania strat związanych z klęskami żywiołowymi, załatwianie spraw w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwrotu podatku do paliwa rolniczego oraz otrzymywania wyników badań krwi w kierunku asf świń przesłanych z laboratoriów.

7 lutego Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego z wnioskiem o przekazanie informacji na temat stanu zaawansowania prac nad satelitarnym systemem monitorowania sytuacji meteorologicznej w Polsce oraz informację jak resort rolnictwa ocenia realne szanse na zastąpienie monitoringu prowadzonego przez IUNG-PIB, przez system satelitarny.

7 lutego Zarząd KRIR na wniosek Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o przedłużenie naborów na działania inwestycyjne ogłaszane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

10 lutego Zarząd KRIR przekazał uwagi samorządu rolniczego do projektu zarządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi interesariuszami na lata 2020-2023. W punkcie V projektu ww. zarządzenia, zgłoszono potrzebę wpisania wojewódzkich izb rolniczych jako podmiotów objętych programem.

10 lutego w związku z dyskusją członków Parlamentu Europejskiego nad propozycjami koalicji organizacji pozarządowych TAPP (True Animal Protein Price) wprowadzenia dodatkowego podatku od produkcji i sprzedaży mięsa, Zarząd KRIR przekazał stanowisko Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiemu w tej sprawie. Zarząd KRIR uważa, że pomysł opodatkowania cen mięsa jest wielce szkodliwy dla gospodarstw rolnych, a także konsumentów, a którego ewentualne wprowadzenie może pozbawić pracy setki tysięcy rolników i pracowników branży przetwórczej mięsa w UE, w tym w Polsce. 11 lutego Zarząd KRIR w powyższej sprawie zwrócił się do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa.

11 lutego Zarząd KRIR przekazał Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiemu wniosek Rady Powiatowej Małopolskiej Izby Rolniczej w Dąbrowie Tarnowskiej w sprawie uproszczenia wniosków o wypłatę zapomóg w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wniosek Zarządu Małopolskiej Izby Rolniczej w sprawie uproszczenia procedur składania wniosków o dofinasowanie wapnowania i ujednolicenie procedury w skali kraju.

12 lutego Zarząd KRIR przekazał Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiemu stanowisko Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej w sprawie umowy Mercosur.

12 lutego Zarząd KRIR w związku z trudną sytuacją rolników, którzy popadli w kłopoty finansowe w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o zorganizowanie spotkania z bankami udzielającymi kredyty preferencyjne, Związkiem Banków Polskich oraz Zarządem KRIR w celu omówienia tej sytuacji oraz działań, które można byłoby podjąć w tym zakresie.

12 lutego Zarząd KRIR na wniosek Podlaskiej Izby Rolniczej zwrócił się do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa z wnioskiem o zainicjowanie zmiany ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw polegającej na uwzględnieniu hodowców owiec i gęsi, którzy dodatkowo dbają o dobrostan tych zwierząt poprawiając warunki ich utrzymania ponad obowiązujące przepisy.

13 lutego Zarząd KRIR przekazał uwagi samorządu rolniczego do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” w ramach poddziałania „Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich” objętego PROW na lata 2014-2020. Według samorządu rolniczego utrzymanie warunku ubezpieczenia w KRUS niepotrzebnie zawęża potencjalną grupę beneficjentów.

13 lutego Zarząd KRIR popierając wniosek Walnego Zgromadzenia Podkarpackiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o uwzględnienie przy najbliższym przeglądzie WPR postulatów rolników, dotyczących wyznaczania obszarów ONW typ górski i podgórski. Zdaniem samorządu rolniczego, przy wyznaczaniu terenów ONW zbyt mała waga została przypisana kątowi nachylenia terenu.

13 lutego Zarząd KRIR popierając wniosek Walnego Zgromadzenia Podkarpackiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o rozważenie możliwości zmiany przepisów dotyczących udzielania pomocy klęskowej w taki sposób, aby poszkodowani rolnicy, którzy ubezpieczyli uprawy i otrzymali odszkodowanie, nie mieli pomniejszanej wypłaty pomocy klęskowej.

13 lutego Zarząd KRIR popierając wniosek Podkarpackiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o rozważenie możliwości wprowadzenia elektronicznego systemu zgłaszania do ARiMR wcześniejszego wysiana międzyplonu.

17 lutego Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego w indywidualnej sprawie rolnika, który zdecydował się na inwestycję w biogazowanię, a obecnie ma problemy z rozliczeniem dofinansowania w ramach regionalnego programu operacyjnego.

20 lutego Zarząd KRIR realizując wniosek zgłoszony podczas III posiedzenia KRIR zwrócił się do Ministra Klimatu M. Kurtyki o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w celu doprecyzowania definicji kopalin w ustawie Prawo geologiczne i górnicze. Problem uznawania przez właściwe organy robót ziemnych na gruntach rolnych jako „wydobycie kopaliny jest coraz częściej sygnalizowany w środowiskach rolniczych na terenie całego kraju.

21 lutego Zarząd KRIR realizując wniosek z III posiedzenia KRIR VI Kadencji zwrócił się do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli M. Banasia o wszczęcie kontroli w Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych i systemów jakości żywności oraz nadzoru nad tymi systemami w Polsce, w związku z wykryciem glifosatu w kaszy gryczanej będącej w obrocie.

25 lutego Zarząd KRIR w związku z postulatami płynącymi z wojewódzkich izb rolniczych zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o podjęcie długofalowych działań mających na celu gromadzenie wód na wypadek suszy i zagospodarowanie wód powierzchniowych.

                25 lutego Zarząd KRIR na wniosek Podkarpackiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego w sprawie możliwości rozważenia powiązania czynszu dzierżawnego gruntów rolnych będących we władaniu KOWR ze średnimi cenami za produkty rolne obowiązującymi na terenie danego województwa.

25 lutego Zarząd KRIR na wniosek Podkarpackiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Infrastruktury A. Adamczyka w sprawie zmiany przepisów w zakresie umożliwienia wożenia płodów rolnych z i do gospodarstw rolnych po drogach gminnych i powiatowych bez względu na ograniczenia tonażowe, które są wyznaczane przez zarządców dróg.

25 lutego Zarząd KRIR na wniosek Świętokrzyskiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o zmianę zasad doboru maszyn w operacjach „Modernizacja gospodarstw rolnych” oraz „Młody rolnik”, aby umożliwić przyszłościowy rozwój gospodarstw rolnych.

26 lutego 2020 r. Zarząd KRIR realizując wniosek zgłoszony podczas III posiedzenia KRIR wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o podjęcie działań mających na celu uruchomienie ubojni z udziałem Skarbu Państwa, które odbierałyby żywiec drobiowy i wieprzowy z gospodarstw położonych w gminach objętych weterynaryjnymi ograniczeniami. Utworzenie (na wzór spółki ELEWAR) takiego podmiotu skupującego żywiec od rolników, wpłynęłoby w znacznym stopniu na stabilizację cen poprzez osłabienie oligopolu, jaki funkcjonuje na krajowym rynku przetwórstwa mięsnego, z korzyścią dla producentów rolnych.

25 lutego Zarząd KRIR realizując wniosek z III posiedzenia KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o przeprowadzenie kontroli fitosanitarnych zbóż i kukurydzy importowanej w sposób ciągły na wszystkich przejściach granicznych.

25 lutego Zarząd KRIR realizując wniosek z III posiedzenia KRIR zwrócił się do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej M. Gróbarczyka w sprawie zwiększenia budowy zbiorników retencyjnych na zgłoszenie do powierzchni 1 ha.

25 lutego Zarząd KRIR realizując wniosek z III posiedzenia KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego o wprowadzenie zmian w działaniu Modernizacja gospodarstw rolnych lub innych w PROW 2014-2020 możliwości zakupu maszyn i technologii, które ograniczają utratę wody ze względu na cykliczne susze w kraju.

25 lutego Zarząd KRIR na wniosek Podlaskiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi J.K. Ardanowskiego w sprawie możliwości rozdysponowania bezcłowych kontyngentów na import zbóż i kukurydzy na kraje UE oraz wprowadzenia obowiązku tworzenia w sklepach wielkopowierzchniowych stoisk zawierających wyłącznie produkty spożywcze pochodzące z Polski.

Tak jak miało to miejsce w poprzednich okresach sprawozdawczych, tak również
i w omawianym okresie kontynuowana była współpraca zagraniczna Krajowej Rady Izb Rolniczych.

4 lutego 2020 roku w Sekretariacie Copa-Cogeca w Brukseli odbyło się posiedzenie POCC-CCC. Uczestnicy posiedzenia przyjęli dokument dotyczący  planu działania w celu sytuacji na rynku miodu w UE, który ma być ostatecznie zatwierdzony podczas najbliższego Prezydium Copa-Cogeca. Uczestnicy wypowiedzieli się również na temat działań i sprawozdania z działalności grupy zadaniowej Copa i Cogeca Brexit i jego wniosków w sprawie negocjacji dotyczących przyszłych stosunków między UE a Zjednoczonym Królestwem. Przedstawiciele organizacji członkowskich wymieli opinie na temat przyszłego statusu NFU w ramach Copa-Cogeca. Przedstawiono stan bieżących negocjacji handlowych i sytuacji rynkowej. Podczas dyskusji szczególną uwagę zwrócono na relacje ze Stanami Zjednoczonymi i dalsze kroki jeśli chodzi o dodatkowe opłaty celne na niektóre produkty pochodzące z Unii Europejskiej. Sekretariat Copa-Cogeca przedstawił informacje na temat aktualnego stanu procesu legislacyjnego w sprawie WPR  2020. Podczas dyskusji uczestnicy zaakceptowali poprawki Komitetów Copa-Cogeca odnośnie przepisów przejściowych, omówili również możliwość koordynacji działań lobbingowych w sprawie przyszłej WPR.

Przeprowadzono dyskusję na temat Europejskiego Zielonego Ładu, gdzie w ramach konsultacji Sekretariat Copa-Cogeca przygotował dokument roboczy, w którym w uwagach ogólnych podkreślono, że aktualny cykl polityczny w Europie oraz jego ambicja, jaką jest zostanie pierwszym kontynentem neutralnym pod względem klimatu, ukształtuje europejski model rolniczy na dziesięciolecia.

W dniu 6 lutego 2020 r.  miało miejsce wspólne posiedzenie grup roboczych COPA-COGECA „Wspólna polityka rolna” i „Rozwój Obszarów Wiejskich”. Z ramienia KRIR w spotkaniu udział wziął Pan Mirosław Drygas. Posiedzenie zdominowała tematyka związana z propozycjami Nowego Zielonego Ładu (New Green Deal) i Strategii od Pola do Stołu (From Farm to Fork) zaprezentowanego w ubiegłym roku przez szefową Komisji Europejskiej Panią Komisarz Von der Leyen oraz przedstawioną 14 stycznia w Strasbourgu na posiedzeniu Parlamentu Europejskiego koncepcją rozwiązań instytucjonalnych i mechanizmów wdrażania wyżej wspomnianych programów. Dyskusja i intensywna wymiana poglądów skupiona była na spodziewanym wpływie tych nowych i jeszcze w gruncie rzeczy bardzo ogólnych i hasłowych propozycji na ostateczny kształt przyszłej WPR. W tym kontekście dyskusję wywołała kwestia konieczności wprowadzenia okresu przejściowego pozwalającego na płynne przejście ze starego okresu programowania do nowego. Dyskutanci podnosili konieczność zapewnienia ciągłości finansowania na podobnym poziomie i opowiadali się za wprowadzeniem reguły „stare zasady nowe środki”. Z prezentacji reprezentantki Finlandii W Parlamencie Europejskim, sprawozdawcy w sprawie regulacji przejściowej (Transition Regulation) wynikało, że jest ona projektowana tylko na 2021 rok. W świetle braku szczegółowych rozwiązań odnośnie włączenia w przyszłą WPR nowo proponowanych strategii wydaje się niemożliwe, aby kraje członkowskie UE były w stanie opracować Plany Strategiczne w takim terminie. Tym bardziej, że zgodnie z aktualnymi propozycjami Komisja Europejska będzie miała 8 miesięcy na ich zatwierdzenie. Opinię taką wyrażali w zasadzie wszyscy uczestnicy posiedzenia. Mając to względzie wyrażano też propozycje o potrzebie przedłużenia aktualnych PROW, aby mieć możliwość zachowania ciągłości wsparcia finansowego. Pojawiły się też krytyczne głosy, wskazujące na Nowy Zielony Ład, Strategia od Pola do Stołu oraz zapowiedziana na najbliższy okres Strategia bioróżnorodności mogą spowodować w przyszłości przekształcenie UE z eksportera w importera żywności oraz pogorszenie i tak niezbyt dobrej sytuacji dochodowej rolników. Obawy uczestników dyskusji dotyczyły też tzw. ECO wsparcia – zobowiązania jednorocznego, o podwyższonych wymogach środowiskowo-klimatycznych, w ramach pierwszego filara WPR. Instrument ten ma być obowiązkowy dla krajów członkowskich a dobrowolny dla rolników. Zastanawiano się co się stanie z budżetem, jeśli rolnicy nie będą chcieli wdrażać tego schematu wsparcia. Ponadto dyskutowano o problemie dostosowania AKIS, a w tym doradztwa rolniczego, do przyszłych znacznie bardziej restrykcyjnych wymagań i koniecznego wzmocnienia finansowego i kompetencyjnego tych instytucji.

7 lutego 2020 r. odbyło się posiedzenie grupy dialogu obywatelskiego „Rozwój Obszarów Wiejskich”. Tematyka posiedzenia była generalnie tożsama z głównymi zagadnieniami dyskutowanymi na posiedzenia grupy roboczej COPA „Wspólna polityka rolna„ i „Rozwój Obszarów Wiejskich” Nowy Zielony Ład  został przedstawiony przez przedstawiciela Komisji Europejskiej jako „lekarstwo na wszelkie dolegliwości”, zapewniające wzrost gospodarczy, dużo nowych miejsc pracy, wykorzystanie dotychczas nie używanych zasobów społeczności lokalnych, poprawę pozycji rolników w łańcuchu żywnościowym, a także poprawę jakości życia na obszarach wiejskich. Niestety w prezentacji w minimalnym stopniu zaprezentowano przewidywane nowe rozwiązania np.: odnośnie definicji (np. aktywny rolnik), kryteriów selekcji wniosków, procedur i wskaźników oceny realizacji zakładanych celów. Ogólnikowość prezentacji tłumaczono nowym modelem wdrażania przyszłej WPR, który zakłada pogłębienie zasady subsydiarności w procesie programowania, czyli większą swobodę krajów członkowskich także w definiowaniu podstawowych kategorii determinujących merytoryczny kształt Planu Strategicznego WPR. W tym kontekście nie zaprezentowano jakie będą kryteria/mechanizmy zatwierdzania Planu przez Komisję  Europejską. Kolejnym dyskutowanym zagadnieniem była kwestia roli instrumentów finansowych w procesie wdrażania Nowego Zielonego Ładu. Zaprezentowano założenia do utworzenia Planu Sprawiedliwej Transformacji (Just Transition Plan)  i ukierunkowanego na jego realizację Funduszu Sprawiedliwej Transformacji (Just Transition Fund). Poinformowano, że kraje członkowskie powinny w Planie Strategicznym zawrzeć informacje o sposobie wykorzystania instrumentów finansowych w przyszłym okresie programowania.

13 i 14 lutego 2020 roku w Sekretariacie Copa-Cogeca w Brukseli odbyło się Prezydium Copa-Cogeca, w którym z ramienia Krajowej Rady Izb Rolniczych wzięli udział Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz i Zygmunt Gacek Delegat do Krajowej Rady Izb Rolniczych z Izby Rolniczej w Opolu. Podczas Prezydium odbyła się wymiana poglądów na temat Europejskiego Zielonego Ładu z Wiceprzewodniczącym wykonawczym Komisji Europejskiej Fransem Timmermansem. Dyskutowano również z Bernardem van Goethemem Dyrektorem do spraw zarządzania kryzysowego w żywności oraz roślin i zwierząt w DG SANTE w Komisji Europejskiej na temat najnowszych przypadków wystąpienia afrykańskiego pomoru świń. Podczas dyskusji z uczestnikami Prezydium przedstawiciel Komisji Europejskiej potwierdził, że zarządzanie populacją dzików jest najważniejszą sprawą a zmniejszenie populacji jest najlepszą metodą walki z rozprzestrzenianiem się ASF.  Na zakażonych terenach trzeba wybijać wszystkie dziki i pozbywać się padłych dzików. Bioasekuracja to pierwszy krok, żeby kontrolować sytuację. W ramach dyskusji na temat sytuacji rynkowej w poszczególnych sektorach produkcji rolnej omówiono również kwestię pszczelarstwa. Copa-Cogeca reagując na alarmującą sytuację na rynku miodu opracowała w ramach grupy roboczej projekt planu działań. W dokumencie zauważono, że główną przyczyną jest niezrównoważona konkurencja z jaką zmaga się europejski miód w obliczu rosnącego przywozu produktów zwanych „miodem” po bardzo niskich cenach z krajów trzecich, w tym w szczególności z Chin i Ukrainy. Dokument Copa-Cogeca proponuje rozwiązania w ramach planu działania w krótkim, średnio i długookresowym terminie. Copa-Cogeca zaalarmowała w stanowisku, że rentowność europejskich pasiek jest zagrożona nadmieniając również, że jeżeli sytuacja rynkowa nie ulegnie poprawie, europejscy pszczelarze, których znaczna część dochodów pochodzi z tej działalności, nie będą już mogli jej kontynuować, co zagraża istnieniu ponad 10 milionów uli w UE. 

Odnośnie pozostania brytyjskiej organizacji rolniczej NFU w strukturach Copa-Cogeca, zdaniem Sekretarza Generalnego statut nie musi być zmieniony, jednak NFU nie może pozostać pełnoprawnym członkiem Copa-Cogeca. Zdaniem uczestników posiedzenia bardzo potrzebne jest, żeby Copa i Cogeca konsultowały się między sobą i żeby nie było w tej sprawie konfliktu. Ponadto przedstawiciele organizacji stwierdzili, że nie ma żadnych jasnych informacji na temat co będzie się działo w kwietniu z politycznego punktu widzenia w Zjednoczonym Królestwie.  Prezes KRIR W. Szmulewicz odnosząc się do kwestii NFU w strukturach Copa-Cogeca nadmienił, że Brexit jest faktem i należy się zastanowić w  jakich strukturach będziemy działali z kolegami z brytyjskiej organizacji rolniczej. Potrzebne jest podejście, które jednocześnie będzie pro aktywne i elastyczne ale wiadomo już, że będzie rozbieżność interesów ponieważ Wielka Brytania nie jest już członkiem UE.

Sekretarz Generalny omówił sytuację handlową zwracając szczególną uwagę na relacje ze Stanami Zjednoczonymi i możliwymi nowymi sankcjami w formie ceł na niektóre produkty rolne pochodzące z Unii Europejskiej. W kontekście sytuacji rynkowej poruszono kwestię rozprzestrzeniania się ASF w poszczególnych krajach członkowskich. W kontekście sytuacji ASF Prezes KRIR W. Szmulewicz potwierdził, że w Polsce po przyjęciu spec ustawy sytuacja zaczyna się stabilizować. Wirus ASF nie rozprzestrzenia się na dzień dzisiejszy. Myśliwi są mobilizowani i pod ochroną polują na coraz to bardziej zwiększające się stada dzików. Wirus przeniósł się do regionu Wielkopolski, gdzie są duże farmy trzody chlewnej, ale staramy się biorąc pod uwagę przykład z Czech i innych krajów odgradzać obszary potencjalnie zagrożone tak, aby dziki nie wychodziły poza ogrodzone tereny. Walka ta trwa od 5 lat i w konsekwencji odbija się na rolnikach, którzy poczynili inwestycje w swoich gospodarstwach, a teraz są na skraju bankructwa. Trzeba poczynić kroki, aby tych rolników wesprzeć nie tylko z powodu ASF, ale też z konieczności i potrzeby restrukturyzacji zaciągniętych przez nich kredytów. Problemy te dotykają również młodych rolników i odpychają ich od rolnictwa . Obserwuje się również natężoną nagonkę na sektor rolnictwa. Trzeba w sposób pozytywny pokazywać, co sektor rolniczy robi dla środowiska jaki jest jego wkład w łagodzenie zmian klimatycznych.

W dniu 20 lutego 2020 r. na placu Schumana w Brukseli odbyła się manifestacja organizowana przez FWA (belgijską organizację rolniczą przy współpracy z Sekretariatem Copa-Cogeca). Sekretarz Generalny Copa-Cogeca wraz z przedstawicielami z  Prezydencji Copa i Cogeca odbyli spotkanie z Komisarzem Rolnictwa i Rozwoju Wsi J. Wojciechowskim. Manifestacja odbyła się w związku z odbywającym się posiedzeniem Rady Europejskiej, która podejmie decyzję w sprawie ram budżetowych WPR po 2020 r. Pomoc w ramach WPR stanowi znaczną część dochodu wielu rolników w niektórych państwach członkowskich. Komisja Europejska ogłosiła prawdopodobne zmniejszenie budżetu WPR na następny okres (po 2020 r., mniej 3,9% dla pierwszego filaru i do -15% dla drugiego filaru).

20 i 21 lutego 2020 roku w Stałym Przedstawicielstwie Słowacji w Brukseli odbyła się konferencja BIOEAST - jako siła napędowa w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. Konferencja miała na celu przeprowadzenia dyskusji  politycznej na wysokim szczeblu dla przedstawicieli krajów Europy Środkowej i Wschodniej, którzy są częścią inicjatywy BIOEAST, w którą zaangażowane są również służby Komisji i inne instytucje UE. Podczas konferencji stwierdzono, że słabo rozwinięte lub niezmodernizowane sektory produkcji pierwotnej i przetwórstwa można obarczyć powodowaniem problemów związanych ze zmianami klimatu. Jednak zrównoważony rozwój rolnictwa, leśnictwa i akwakultury może przyczynić się do rozwiązania pojawiających się problemów w perspektywie długoterminowej. Z tego powodu nieuniknione jest inwestowanie w badania, innowacje i edukację, aby zmodernizować gospodarki krajów Europy Środkowej i Wschodniej, aby były bardziej zrównoważone i konkurencyjne. Uczestnicy konferencji mówili również o aspektach zrównoważonej biogospodarki o obiegu zamkniętym z makroregionu, które mogą potencjalnie przyczynić się do rozwiązania ogromnych wyzwań dotyczących energii, klimatu i bezpieczeństwa żywnościowego. Jednak, aby zająć się odpowiednimi obszarami polityki, potrzebne są zmiany / reformy strukturalne, tj. w krajowym i lokalnym zarządzaniu i administracji publicznej, w sektorze prywatnym, w edukacji i
w kontekście społecznym, które wymagają podejścia systemowego oraz dodatkowe wsparcie polityczne i finansowe. W kontekście wyzwań zebrani na konferencji potwierdzili kluczowy udział krajów w przyszłym programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont Europa”. Zaangażowanie interesariuszy i, ogólnie mówiąc, zaangażowanie społeczeństwa z krajów BIOEAST jest fundamentalne. Inicjatywa BIOEAST ze swoim niedawno rozpoczętym działaniem koordynacyjnym i wspierającym (projekt BIOEASTsUP H2020) ma na celu pomoc krajom w opracowaniu krajowych strategii i planów działania w celu zaangażowania krajowych zainteresowanych stron oraz opracowanie strategicznego programu badań i innowacji w celu wsparcia kształtowania polityki opartej na dowodach.

W omawianym okresie sprawozdawczym Biuro Zarządu KRIR otrzymało do zaopiniowania 6 projektów aktów prawnych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com