pieniadzeW odpowiedzi na pismo Zarządu KRIR dotyczące błędów w przekazywanych rolnikom przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa spersonalizowanych formularzach wniosków o przyznanie płatności na 2016 r. (zobacz >>>), w dniu 25 lutego 2016 r. resort rolnictwa wyjaśnił, iż zwrócił się do ARiMR z prośbą o ustosunkowanie się do informacji przedstawionych w piśmie KRIR.

Jak wyjaśnia ARiMR każdego roku wnioski spersonalizowane wysyłane są do około 1,35 min rolników. Generowanie danych odbywa się w systemie informatycznym ARiMR, następnie dane to przekazywane są do wykonawcy zewnętrznego, który na podstawie zawartej umowy drukuje oraz wysyła do rolników wnioski. Jednocześnie MRiRW podkreśliło, że proces generowania danych jest bardzo złożony. Przykładowo w 2015 roku wydrukowanych zostało:

  • 1,35 mln formularzy spersonalizowanych wniosków,
  • 1,35 mln instrukcji wypełniania wniosku,
  • ok. 300 tys. oświadczeń o powierzchni działek ewidencyjnych, w przypadku rolników posiadających więcej niż 10 działek ewidencyjnych,
  • ok. 450 tys. dodatkowych formularzy działek rolnych, w przypadku rolników posiadających więcej niż 10 działek rolnych,
  • ok. 8 mln załączników graficznych,
  • 1,35 min kart informacyjnych zawierających dodatkowe informacje o działkach ewidencyjnych (m.in. powierzchnie ewidencyjno-gospodarcze, powierzchnie TUZ),
  • 350 tys. kart informacyjnych w zakresie obszarów proekologicznych EFA.

Podsumowując, co roku ARiMR wysyła do rolników łącznie około 60 mln zadrukowanych stron dokumentów i w związku z tym mogą zaistnieć jednostkowe przypadki wygenerowania błędnych danych.

Jak informuje ARiMR, proces generowania danych do wniosków spersonalizowanych na 2016 r. rozpoczął się w grudniu 2015 r. i nadal jest prowadzony. Wg stanu na dzień 19.02.2016 r. ARiMR wygenerowała dane spersonalizowane dla ponad 1,08 min rolników, co stanowi ponad 80% rolników, ubiegających się o te płatności w 2015 r.

Wydruk wniosków jest weryfikowany i kontrolowany przez ARiMR, zarówno pod względem jakości generowanych danych alfanumerycznych oraz graficznych jak i pod względem jakości samego wydruku. W przeprowadzonych dotychczas kontrolach nie stwierdzono, poza jednostkowymi przypadkami, błędów w ww. zakresie.

MRiRW podkreśla, że należy mieć również na uwadze, ze w 2015 r. został wdrożony nowy system wsparcia bezpośredniego, co wiązało sic z koniecznością budowy nowego systemu informatycznego do obsługi wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich. Z uwagi na stopień skomplikowania nowego systemu wsparcia bezpośredniego (płatność za zazielenienie, płatność dla młodych rolników, 12 schematów pomocowych w ramach płatności związanych z produkcją) nowy system informatyczny jest wdrażany etapowo.

Z informacji przekazanych przez ARiMR wynika, ze proces generowania danych na potrzeby kampanii 2016 w znaczący sposób jest utrudniony ze względu na opóźnienia we wdrażaniu poszczególnych funkcjonalności systemu informatycznego na 2015 r. Najbardziej negatywny wpływ na jakość generowanych danych mają opóźnienia we wdrożeniu funkcjonalności kontroli administracyjnych na 2015 r. Zgodnie z zawartą umową funkcjonalność kontroli administracyjnej wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich miała być dostępna w dniu 18.11.2015 r. Zaistniałe opóźnienia spowodowały, że dla części wniosków, do dnia rozpoczęcia generowania danych do personalizacji, nie mógł być zakończony proces kontroli administracyjnej. W konsekwencji cześć spersonalizowanych danych zawartych we wnioskach na 2016 r. pochodzi z danych deklarowanych we wnioskach na 2015 r.

Odnosząc się do podniesionych w piśmie Zarządu KRIR kwestii resort poinformował, iż ARiMR dokonała szczegółowej analizy wskazanych przykładowych błędów.

W odniesieniu do nieprawidłowych nazw miejscowości podanych we wniosku spersonalizowanym wskazać należy, iż powodem zaistniałego błędu jest jednostkowy błąd popełniony przez pracownika ARiMR, który polegał na nieprawidłowym wprowadzaniu danych z wniosku o przyznanie płatności na 2015 r. Dla 3 działek ewidencyjnych nieprawidłowo wprowadzono dane obrębu ewidencyjnego (zamiast obrębu nr 19 omyłkowo wprowadzono obręb nr 11). Skutkiem tej pomyłki było wygenerowanie nieprawidłowych danych dla trzech działek ewidencyjnych.

Z uwagi na opóźnienia we wdrażaniu kontroli administracyjnej błąd ten został stwierdzony po wygenerowaniu danych do personalizacji wniosków.

Odnosząc się do drugiego przykładu, dotyczącego braku w spersonalizowanym wniosku na 2016 r. wszystkich działek ewidencyjnych zadeklarowanych w 2015 r., MRiRW wyjaśniło, że przed wygenerowaniem danych wykonana została kontrola administracyjna. W wyniku kontroli stwierdzono błędy w odniesieniu do niektórych działek ewidencyjnych. Błędy wynikały z tzw. konfliktu kontroli krzyżowej, co oznacza, ze na te same powierzchnie złożył wniosek więcej niż jeden rolnik. W związku z tym działki te zostały uznane jako „błędne" deklaracje i nie zostały przekazane do personalizacji danych na 2016 r. z uwagi, że postepowanie wyjaśniające, na dzień generowania danych, nie zostało zakończone. W związku z tym, ze ARiMR jest zobowiązana wysłać wnioski spersonalizowane do dnia 15 marca 2016 r. i z uwagi na długotrwałość tego typu postepowań administracyjnych dane do „spornych" działek ewidencyjnych nie są odwzorowywane na wnioskach spersonalizowanych.

Reasumując, resort rolnictwa zapewnił, iż ARiMR, pomimo zaistniałych trudności wynikających z przytoczonych wyżej opóźnień w zakresie wdrażania systemu informatycznego do obsługi wniosków na 2015 r., dokłada wszelkiej staranności, aby dane ujęte we wnioskach spersonalizowanych na 2016 r. były jak najwyższej jakości. Natomiast wskazane nieprawidłowości, należy uznać jako błędy jednostkowe, które nie mogą stanowić podstawy do twierdzenia, ze dane zawarte we wnioskach na 2016 r. są nierzetelne.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com