IMG 783227 września 2019 r. w Parzniewie odbyło się I Posiedzenie Krajowej Rady Izb Rolniczych VI kadencji, podczas którego wybrano nowe organy KRIR. Na stanowisku Prezesa oraz Wiceprezesa – bez zmian: Prezesem KRIR został Wiktor Szmulewicz – Prezes Mazowieckiej Izby Rolniczej, natomiast Wiceprezesem Mirosław Borowski - Delegat Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej. Członkiem Zarządu KRIR po raz pierwszy została kobieta – Jolanta Nawrocka, delegat Wielkopolskiej Izby Rolniczej. Skład Zarządu uzupełnili: Prezes Małopolskiej Izby Rolniczej – Ryszard Czaicki oraz Robert Nowak – delegat Śląskiej Izby Rolniczej (wybrany ponownie). Podczas posiedzenia wybrano również Członków Komisji Rewizyjnej KRIR oraz powołano Komisję Budżetową KRIR.  

W skład VI kadencji KRIR weszło 15 nowych członków: ze Świętokrzyskiej Izby Rolniczej: Prezes - Stanisław Stanik oraz Delegat - Janusz Bąk, z Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej: Delegat Tomasz Zakrzewski, z Podlaskiej Izby Rolniczej: Delegat - Piotr Stocki, z Mazowieckiej Izby Rolniczej: Delegat - Hanna Chodkowska, z Wielkopolskiej Izby Rolniczej: Delegat – Jolanta Nawrocka, z Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego – Delegat Jerzy Wróbel, z Izby Rolniczej w Opolu: Prezes – Marek Froelich, z Pomorskiej Izby Rolniczej: Prezes – Wiesław Burzyński oraz Delegat – Rafał Mładanowicz, z Lubelskiej Izby Rolniczej: Prezes – Gustaw Jędrejek oraz Delegat – Grzegorz Pszczoła, z Zachodniopomorskiej Izby Rolniczej: Prezes - Andrzej Karbowy oraz Delegat – Stanisław Baliński, a także z Podkarpackiej Izby Rolniczej: Delegat – Jerzy Jakubiec.

DSC 0610 DSC 0613 DSC 0615 DSC 0616
DSC 0617 DSC 0620 DSC 0622 DSC 0626
DSC 0627 DSC 0628 DSC 0630 DSC 0632
DSC 0634 DSC 0635 IMG 7836  

 

Po wyborczej części posiedzenia, przyjęto wnioski zgłoszone przez członków KRIR: m.in. w sprawie opiniowania przez Izby Rolnicze procedur w KOWR dotyczących utworzenia i połączenia gospodarstw rolnych, czy wypłat rekompensat rolnikom na obszarach ASF za zutylizowane świnie. Z doświadczeń na obszarach ASF wynika, że w gospodarstwach, gdzie doszło do przymusowego uboju i utylizacji świń, stosowana jest praktyka, że każde uchybienie rolnika jest powodem zawieszania wypłaty całej kwoty należnego odszkodowania. Zdaniem Członków KRIR w takich sytuacjach, np. przy niewielkich uchybieniach, rolnik mógł otrzymać niezwłocznie co najmniej 70%, a resztę po usunięciu tych uchybień.

W zakresie działania PROW 2014-2020 „Modernizacja gospodarstw” zwrócono uwagę, że od momentu uruchomienia tego działania w 2016 roku nasilają się coraz bardziej negatywne opinie rolników i doradców rolnych co do zasad procedowania wniosków, w sytuacji, gdy w tym samym czasie MRiRW wielokrotnie zapewniało, że z każdym naborem są wprowadzane „uproszczenia”. Zdaniem KRIR należy wystąpić o rzeczywiste a nie pozorne, uproszczenia procedur dla ww. działania, w szczególności należy usunąć następujące utrudnienia i absurdy:

  • zmuszanie beneficjentów do zawierania fikcyjnych umów na dostawę materiałów, które nie są produkowane w gospodarstwie, a są wykorzystywane w procesie produkcyjnym, np. umowa 5 letnia na dostawę słomy w gospodarstwie ogrodniczym, które chce zakupić maszynę do rozścielania słomy; wymuszanie umów 5 letnich na zakup obornika i innych nawozów organicznych w sytuacji, gdy gospodarstwo sadownicze zamierza kupić rozrzutnik obornika – dzieje się to w sytuacji swobody i dostępności rynkowej takich produktów (towarów).
  • zmuszanie do uzasadniania zakupów tzw. produktów (towarów) oczywistych, np. zakup skrzyniopalet w gospodarstwie sadowniczym i żądanie wyjaśnień, do czego do tej pory zbierano jabłka;
  • zmuszanie beneficjentów do wpisywania do wniosków (BP) kosztów niekwalifikowanych, które mogą być zrealizowane w późniejszym okresie z własnych środków, np. zakup podpór do drzewek, spinek itp. a wpisywanie tych kosztów naraża niepotrzebnie rolnika na późniejsze kontrole ARIMR,
  • wymaganie planu rozmieszczenia budynków w gospodarstwie przy zakupach maszyn nie związanych z budynkami (w instrukcji do WOP nie jest wymagane),
  • wymaganie uzasadnienia w jaki sposób dany sprzęt uzyskuje punkty za ochronę środowiska i klimatu, w sytuacji gdy ustaliło to już MRiRW,
  • mylenie podatku dochodowego z podatkiem VAT.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com