Poniżej prezentujemy odpowiedź Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na pismo Krajowej Rady Izb Rolniczych dotyczące podjęcia działań mających na celu zmiany w Procedurze Wyjaśniania i Raportowania Nieprawidłowości KP-611-15-ARiMR/2/z/, zgodnie z którą na Dyrektorze Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa spoczywa konieczność zgłaszania spraw wyłudzenia środków pomocowych.

W odpowiedzi na pismo znak KRIR/AS/1527/07 z dnia 25 czerwca br., dotyczące podjęcia działań mających na celu zmiany w Procedurze Wyjaśniania i Raportowania Nieprawidłowości KP-611-15-ARiMR/2/z/, zgodnie z którą na Dyrektorze Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa spoczywa konieczność zgłaszania spraw wyłudzenia środków pomocowych, uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwróciło się do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z prośbą o stanowisko w ww. sprawie.
Z uzyskanych informacji wynika, iż ARiMR nie posiada (podobnie jak organy władzy publicznej) kompetencji decyzyjnych w kwestii ustalania kwot, poniżej których nie jest konieczne informowanie Prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Zgodnie z art. 304 § 2 kodeksu postępowania karnego instytucje państwowe (czyli m.in. ARiMR) i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
Nie ma w przepisach o postępowaniu karnym regulacji, które uzależniałyby obowiązek zgłoszenia przestępstwa przez instytucję państwową od jego szkodliwości społecznej bądź oceny prawdopodobieństwa, że postępowanie zostanie umorzone z innych przyczyn. Są to bowiem kwestie, które rozstrzygnąć może wyłącznie upoważniony ustawowo organ.
Odnosząc się do poruszonego w piśmie Pana Prezesa problemu, wnioskodawca składając wniosek o przyznanie płatności do gruntów rolnych podpisuje oświadczenie, iż znane są mu skutki składania fałszywych oświadczeń wynikające z art. 297 § 1 kodeksu karnego, zgodnie z treścią, którego, kto, w celu uzyskania dla siebie lub kogo innego, od ... organu lub instytucji dysponujących środkami publicznymi ... dotacji, subwencji ... lub podobnego świadczenia pieniężnego na określony cel gospodarczy, przedkłada podrobiony, przerobiony, poświadczający nieprawdę albo nierzetelny dokument albo nierzetelne, pisemne oświadczenie dotyczące okoliczności o istotnym znaczeniu dla uzyskania wymienionego wsparcia finansowego ... podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Zgodnie z art. 50 i 51 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników, jeśli dla danej grupy upraw obszar zadeklarowany przekracza obszar zatwierdzony zgodnie z art. 50 ust. 3 do 5 niniejszego rozporządzenia, wysokość pomocy oblicza się na podstawie obszaru zatwierdzonego pomniejszonego o dwukrotność stwierdzonej różnicy jeśli różnica ta wynosi 3 % lub dwa hektary, ale nie więcej niż 20 % zatwierdzonego obszaru. W dalszej części w/w Rozporządzenia wskazywane są skutki wykrycia większych nieprawidłowości.
Przyjęcie 3 % jako progu informowania o nieprawidłowościach podyktowane jest poprzez przyjęcie najniższej wskazanej w treści w/w Rozporządzenia granicy monitorowania nieprawidłowości. Wyżej wymieniony próg stosowany jest jako granica, której przekroczenie skutkuje powstaniem okoliczności o istotnym znaczeniu. Różnica w wysokości poniżej w/w progu przyjmowana jest jako dopuszczalny błąd w pomiarach.
Wnikliwa analiza danych umieszczanych we wnioskach należy do obowiązków ARiMR, gdyż zgodnie z treścią art. 297 § 2 kodeksu karnego, ...kto wbrew ciążącemu obowiązkowi, nie powiadamia właściwego podmiotu o powstaniu sytuacji mogącej mieć wpływ na wstrzymanie albo ograniczenie wysokości udzielonego wsparcia finansowego, określonego w § 1 art. 297 także podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a zatem producent rolny wypełniając wniosek w sposób nierzetelny powinien liczyć się z konsekwencjami swojego czynu.
Kompetencje z zakresu oceny stopnia społecznej szkodliwości czynu sprawcy oraz przeprowadzania czynności procesowych i pozaprocesowych umożliwiających dokonanie oceny tego stopnia należą wyłącznie do organów ścigania.
Najczęściej ograny ścigania wszczynają postępowania karne w sprawach oszustw kapitałowych (art. 297 k.k.), przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów (art. 270 § 1 k.k.) oraz oszustw w sprawach dotyczących mienia (art. 286 § 1 k.k.).
W toku wykonywania czynności ARiMR stwierdza nieprawidłowości również innego rodzaju niż dotyczące płatności bezpośrednich, m.in. nieprawidłowości związane z Sektorowym Programem Operacyjnym, ewidencją zwierząt hodowlanych, kredytami inwestycyjnymi z dopłatami ARiMR do oprocentowania. W związku z powyższym ARiMR, w celu uświadomienia producentom rolnym konsekwencji łamania prawa informuje (np. poprzez Biura Powiatowe) za pomocą narzędzi multimedialnych, jak również innych tradycyjnych środków informacyjnych, o wskazanych poniżej błędach najczęściej przezeń popełnianych.
Jednakże należy zaznaczyć, iż każdym nieprawidłowościom towarzyszy utrata pomocy, a w przypadku płatności bezpośrednich dodatkowo nawet 3 letnie sankcje polegające na wykluczeniu od płatności.
Ponadto z treści postanowień otrzymywanych z Prokuratur wynika, iż stwierdzane przez ARiMR nieprawidłowości są następstwem zarówno umyślnych jak i nieumyślnych działań rolników. Informowanie producentów rolnych o możliwych reperkusjach ich postępowania niewątpliwie przyczyni się do znaczącego zmniejszenia liczby występowania nieprawidłowości.
Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Prezesa, iż odnośnie Wspólnej Polityki Rolnej, w latach 2005-2007 ARiMR skierowała do Prokuratury zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (ilość spraw w poszczególnych województwach jest zróżnicowana). I tak w 2005 roku, skierowano ok. 200 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, w 2006 roku - również ok. 200 spraw, a w 2007 (do końca czerwca) ok. 900 spraw. W województwie łódzkim, odpowiednio skierowano do Prokuratury - w 2005 roku - 40 spraw, w 2006 - 53 sprawy, natomiast w 2007 roku skierowano aż 540 spraw (stanowi to odpowiednio w 2005 roku ok. 20%, w 2006 ok. 26%, a w 2007 roku aż ok. 60% spraw skierowanych do organów ścigania w skali całego kraju).
Zgodnie z obowiązującą procedurą do lipca 2006 roku sprawy do organów ścigania kierował wyłącznie Prezes Agencji, a od sierpnia 2006 roku, poszczególne sprawy w ramach WPR są kierowane do organów ścigania przez Dyrektorów Oddziałów Regionalnych ARiMR. W związku z sytuacją w Łódzkim Oddziale Regionalnym, sprawa zawiadomień do Prokuratury była przedmiotem spotkań przedstawicieli Departamentu Audytu i Kontroli z przedstawicielami Łódzkiego Oddziału Regionalnego ARiMR. Omówione zostały zasady i przesłanki, jakie powinny być uwzględniane przy kierowaniu spraw do organów ścigania w ramach obecnie obowiązujących procedur. Zwrócono uwagę na fakt, że do organów ścigania powinny być kierowane sprawy, w których występują znamiona podejrzenia popełnienia przestępstwa, natomiast niecelowe jest kierowanie, gdy brak jest dostatecznych przesłanek do uznania, że został popełniony czyn zabroniony przez ustawę karną. Zagadnienia te będą ponadto przedmiotem spotkania kierownictwa Departamentu Audytu i Kontroli z przedstawicielami wszystkich oddziałów regionalnych w pierwszej dekadzie sierpnia 2007 roku.
Jednocześnie informuję, że przygotowywana jest zmiana obecnie obowiązującej procedury, która będzie miała na celu w sposób bardziej precyzyjny i jednoznaczny określenie trybu i przesłanek kierowania spraw do organów ścigania.
Należy jednakże podkreślić, że na około 1,5 min beneficjentów korzystających z dopłat bezpośrednich do gruntów rolnych w kampanii kontrolnej 2005 roku skala nieprawidłowości stwierdzonych tylko podczas przeprowadzania kontroli na miejscu, objętych sankcjami ekonomicznymi to ok. 15,5% spraw spośród wytypowanych do tej kontroli 94 tys. gospodarstw, tj. ponad 14,7 tysięcy spraw. Odpowiednio wielkości te w roku 2006 wynosiły 13,5%, 98 tys. gospodarstw oraz 13 tys. spraw.Uwzględniając liczbę stwierdzonych nieprawidłowości w dwóch ostatnich latach i odnosząc je do ilości zawiadomień Prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa stanowi to odpowiednio w 2005 -1,36%, a w 2006 roku -1,51%. Akcja kontroli na miejscu w 2007 roku nie została jeszcze zakończona, ale można przyjąć, że % spraw skierowanych do organów ścigania będzie wyższy; biorąc pod uwagę, że w tym roku (do końca czerwca) skierowano już do organów ścigania 900 spraw.

/-/ Maciej Jabłoński

Sekretarz Stanu
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi


Mając na uwadze powyższą odpowiedź resortu rolnictwa, Krajowa Rada Izb Rolniczych wystąpi z wnioskiem o przedstawienie samorządowi rolniczemu projektu zmian w rzeczonej procedurze w celu ich konsultacji.

Pismo Krajowej Rady Izb Rolniczych dotyczące podjęcia działań mających na celu zmiany w Procedurze Wyjaśniania i Raportowania Nieprawidłowości KP-611-15-ARiMR/2/z/

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com