Pozostałe

min zdrowiaW odpowiedzi na wniosek Zarządu KRIR do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Zdrowia oraz przewodniczących sejmowych i senackich Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Komisji Zdrowia w sprawie planowanego ograniczenia liczby leków i dawek dostępnych na rynku pozaaptecznym, Minister Zdrowia przekazał informacje, że w resorcie zdrowia obecnie trwają prace mające na celu zmianę przepisów rozporządzeń Ministra Zdrowia w sprawie:

PROW-14-20 logoZarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, popierając wniosek Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej, wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 6 lipca 2016 r. o rozszerzenie listy rodzajów działalności gospodarczej, na które może być przyznana pomoc w ramach operacji "Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych" objętej PROW na lata 2014-2020.

Załącznik do rozporządzenia MRiRW z dnia 23 października 2015 r. regulującego warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na tego typu operacje określony został wykaz wykonywanych rodzajów działalności gospodarczej, w zakresie których może być przyznana pomoc. Są tam jednak wymienione tylko 3 rodzaje działalności usługowych wspieranych w ramach tego typu operacji. Zdaniem samorządu rolniczego wśród usług rolniczych można wspierać także inne rodzaje działalności spośród dopuszczonych do finansowania w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" w ramach PROW na lata 2007-2013 takie jak:

  • Działalność usługowa następująca po zbiorach (kod 01.63.Z),
  • Naprawa i konserwacja maszyn (kod 33.12.Z),
  • Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych (kod 77.31.Z).

W odpowiedzi resort rolnictwa poinformował, co następuje:

"Wsparcie w ramach niniejszego poddziałania skierowane jest do przedsiębiorców świadczących usługi wyłącznie dla gospodarstw rolnych, w zakresie produkcji roślinnej, chowu i hodowli zwierząt gospodarskich, a także świadczących usługi następujące po zbiorach. Nie obejmuje ono jednakże innych działalności usługowych niezwiązanych bezpośrednio z rolnictwem takich jak np. naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń.

Pragnę zauważyć, że celem poddziałania jest wyłącznie wspieranie usług rolniczych, natomiast całkowity budżet przeznaczony na realizację poddziałania jest zbyt niski, aby objąć nim dofinansowanie innych działalności, oraz tych, które nie prowadzą do realizacji jego celów, w tym celów przekrojowych dotyczących innowacyjności, ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu."

 

kombajn2W związku z trwającymi żniwami oraz sygnałami napływającymi od rolników 4 sierpnia 2016 r. Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie udzielenia informacji na temat konieczności uzyskiwania pozwoleń na poruszanie się kombajnami po drogach publicznych. Na przykładzie rolnika z województwa dolnośląskiego, który chciał w tym roku załatwić wszystko formalnie i zwrócił się do Starostwa Powiatowego w Lubaniu w sprawie wydania stosownego zezwolenia na jeden miesiąc – Zarząd KRIR poinformował, że różnie odbywa się to w różnych Starostwach (w przypadku dróg powiatowych).

mlekoW odpowiedzi na wniosek Prezesa Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktora Szmulewicza oraz Prezydenta Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka Leszka Hądzlika, którzy zwrócili się do Komisarza ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi Phila Hogana z powodu bardzo trudnej sytuacji panującej na rynku mleka, Komisarz w dniu 2 sierpnia 2016 r. przekazał odpowiedź, że podziela troskę o tę sytuację i jest w pełni świadomy obecnej presji na ceny mleka w całej Europie.

prow.logoW związku z wystapieniem Krajowej Rady Izb Rolniczych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmiany przespisów rozporządzeń dotyczących zasad przyznawania pomocy w działaniach dotyczących "młodych rolników" zarówno w ramach PROW 2007-2013 jak i PROW 2014-2020 w dniu 25 lipca 2016 r. resort rolnictwa przekazał wyjaśnienia w tej sprawie.

Zdaniem samorządu rolniczego należy zmienić zapisy dotyczące obowiązku samodzielnego dostarczania przez beneficjentów sprawozdania z realizacji biznesplanu oraz ankiety monitorującej. Obecnie na rolniku spoczywa obowiązek dostarczenia tych dokumentów, w -3 lub -5 letnim okresie od zakończenia realizacji działania. Niezłożenie sprawozdania i ankiety na czas skutkuje sankcjami, których można uniknąć przy wprowadzeniu nakazu wysyłania przez ARiMR przypomnienia beneficjentom ww. działań.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozowju Wsi przekazało następujące informacje.

W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2014 r., poz. 201 z późn. zm.) określono nie tylko warunki, na jakich można uzyskać premię dla młodego rolnika, ale również zobowiązania beneficjentów wynikające z przyznanej pomocy, zarówno te materialne dotyczące np. samodzielnego prowadzenia gospodarstwa, osiągnięcia odpowiedniej wielkości ekonomicznej, podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników (§18 ww. rozporządzenia), jak i formalne związane z potrzebą udokumentowania spełnienia zobowiązań materialnych (§ 19 rozporządzenia).

Analogicznie zobowiązania beneficjentów „Premii dla młodych rolników" PROW 2014-2020 oraz dokumenty potwierdzające spełnienie tych zobowiązań określono w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy na operacje typu „Premie dla młodych rolników" w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 982, oraz z 2016 r., poz. 345).

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzeń, sprawozdanie z realizacji biznesplanu jest dokumentem potwierdzającym prawidłową realizację biznesplanu, natomiast ankieta monitorująca - dokumentem zawierającym informacje niezbędne dla celów monitorowania i oceny Programu w przypadku działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom" PROW 2007-2013. Częścią ankiety monitorującej jest również tabela zawierająca wskazanie osiągniętej nadwyżki bezpośredniej z działalności rolniczej prowadzonej w gospodarstwie. A zatem, w świetle ww. przepisów, dokumentem potwierdzającym spełnianie niektórych zobowiązań w tzw. okresie związania celem (tj. do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pomocy albo od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy) jest:

a) ankieta monitorująca zawierająca tabelę ze wskazaniem osiągniętej nadwyżki bezpośredniej z działalności rolniczej prowadzonej w gospodarstwie - w przypadku działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom" PROW 2007-2013,

b) informacja o realizacji określonych warunków - w przypadku operacji typu „Premie dla młodych rolników" PROW 2014-2020.

Należy podkreślić, iż terminy realizacji poszczególnych zobowiązań oraz złożenia określonych dokumentów zostały określone w przepisach prawa, jak również wskazane w decyzji o przyznaniu pomocy.

Ponadto, w przypadku działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom" PROW 2007-2013, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) wysyła odrębnie do każdego beneficjenta pismo informujące, w którym jeszcze raz wymienia terminy realizacji zobowiązań nałożonych przepisami § 18 ust. 1 rozporządzenia, terminy przedłożenia w ARiMR dokumentów, o których mowa w § 19 rozporządzenia, a także informuje o wysokości sankcji finansowych z tytułu niewywiązania się przez beneficjenta ze zobowiązań wynikających z przyznanej pomocy.

Natomiast zgodnie z § 23 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy na operacje typu „ Premie dla młodych rołników " w ramach poddziałania „ Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rołników" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na łata 2014-2020, sprawozdanie z realizacji biznesplanu stanowi załącznik do wniosku o płatność drugiej raty pomocy, a zatem w przypadku jego braku ARiMR wezwie do uzupełnienia załączników do wniosku o płatność w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego.

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rołnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, postępowanie administracyjne w przedmiocie przyznania pomocy finansowej dla młodych rolników prowadzi się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, organ, przed którym toczy się postępowanie jest zobowiązany do udzielania stronom, ..na ich żądanie, niezbędnych pouczeń co do okoliczności faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania".

Podobnie przedmiotowa kwestia została uregulowana w ustawie z dnia 20 łutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rołnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (art. 4 oraz art. 27 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Zgodnie z wyrokiem WSA we Wrocławiu z dnia 17 marca 2010 r., sygn. akt III SA/Wr 745/09 „(...) skarżący jako prowadzący działalność rolniczą i korzystający ze szczególnej formy pomocy jaką są dopłaty musi dysponować pewnym zasobem wiedzy i mieć świadomość co do ciążących na nim obowiązków związanych w partycypowaniu w programie pomocowym. Oświadczył i zobowiązał się z resztą do tego w swoim wniosku oraz korektach, podpisując stosowne „oświadczenia i zobowiązania" zawarte w drukach wniosku. Należy zwrócić uwagę, że postępowanie o przyznanie płatności jest szczególnie sformalizowane, co wynika z faktu, że pomoc dla rolników odbywa się z udziałem funduszy strukturalnych. Wszelkie działania, aby mogły zainicjować żądany skutek, muszą przybrać konkretną, przewidzianą do tego formę".

Należy również podkreślić, iż w przepisach prawa UE w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich określono obowiązki państwa członkowskiego oraz agencji płatniczej. W okresie programowania 2007-2013 zostały one sformułowane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich. Nakładają one na państwo członkowskie obowiązek kontroli wniosków o przyznanie pomocy, wskazują okoliczności, w których odmawia się przyznania pomocy oraz określają przesłanki determinujące konieczność odzyskania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych. Ponadto, nakazują agencji płatniczej działanie z zastosowaniem procedur pozwalających zapobiec podwójnemu finansowaniu czy przyznaniu pomocy osobom, które sztucznie tworzą warunki w celu uzyskania wsparcia.

Natomiast w okresie programowania 2014-2020, zgodnie z art. 62 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005, państwa członkowskie zapewniają możliwość weryfikacji i kontroli wszystkich działań dotyczących rozwoju obszarów wiejskich, jakie mają zamiar wdrażać; w tym celu instytucja zarządzająca i agencja płatnicza każdego programu rozwoju obszarów wiejskich zapewniają ocenę ex ante możliwości weryfikacji i kontroli działań, które mają być ujęte w programie rozwoju obszarów wiejskich. Ponadto, zgodnie z ww. przepisem, instytucja zarządzająca i agencja płatnicza przeprowadzają ocenę możliwości weryfikacji i kontroli działań w trakcie realizacji programu rozwoju obszarów wiejskich; w przypadku gdy ocena wykaże, że wymogi dotyczące możliwości weryfikacji i kontroli nie są spełnione, stosowne działania odpowiednio się koryguje.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com