Pozostałe

TTIPUmowa TTIP negocjowana jest od 2011 r. Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu negocjacji UE i USA powołały w 2011 r. grupę roboczą ekspertów rządowych, aby sprawdzić, jakiego rodzaju umowę w sprawie handlu i inwestycji można opracować między obiema potęgami gospodarczymi. Grupa stwierdziła, że kompleksowa umowa obejmująca wszystkie sektory przyniosłaby zdecydowane korzyści w postaci liberalizacji handlu oraz dodatkowego pobudzenia wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy po obu stronach Atlantyku. Grupa zaleciła rozpoczęcie negocjacji. Jednak negocjacje te owiane są tajemnicą. W wyniku przeprowadzonej przez UE oceny potencjalnych skutków umowy (w której dokonano nie tylko analizy potencjalnych skutków gospodarczych, ale również potencjalnych skutków społecznych i środowiskowych) w każdym przypadku wynik ogólny dla UE był pozytywny.

zywnosc2

W dniu 18 maja 2016 r. Zarząd KRIR przekazał Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi uwagi samorządu rolniczego do przedstawionego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników:

Samorząd rolniczy pozytywnie ocenia kierunek zmian zaproponowanych w przedstawionym do zaopiniowania projekcie ustawy. Uwzględnia on postulowane przez rolników zapisy upraszczające rozpoczynanie i prowadzenie działalności polegającej na sprzedaży produktów przetworzonych pochodzących z własnego gospodarstwa.

Korzystną zmianą jest przekazanie nadzoru nad produkcją żywności inspekcjom podległym ministrowi rolnictwa, ograniczy to ilość organów kontrolujących rolników.

Trudno jednak ocenić jednoznacznie zaproponowane przepisy ze względu na brak rozporządzeń wykonawczych, które mają określić szczegółowe zasady sprzedaży żywności przez rolników i to one będą decydowały o funkcjonowaniu całej ustawy.

Zasadniczym ograniczeniem jest możliwość zbytu tylko i wyłącznie konsumentowi końcowemu, oczekujemy również możliwości sprzedaży do sklepów i do restauracji.

Nie jest jasne, czy wysokość produkcji w ramach kwoty wolnej od podatku (40 tys. zł) dotyczy tylko produkcji przetworzonej pochodzenia zwierzęcego i niezwierzęcego. Powinno być zapisane w jednoznaczny sposób, że sprzedaż produkcji podstawowej stanowi osobny dział gospodarstwa i nie jest objęta tymi rygorami ewidencji.

Ideą sprzedaży produktów bezpośrednio z gospodarstwa jest to, aby skracać łańcuch dostaw, by mniejsi rolnicy mogli swoją niewielką produkcję sprzedać i uzyskać wartość dodaną. Takie produkty żywnościowe mają budować markę polskiego produktu lokalnego. Zapis, że ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych wyprodukowanych w posiadanym gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu, z wyłączeniem wody, wymaga wyjaśnienia w jaki sposób będzie liczony wskaźnik 50% produkcji (ilościowo, kwotowo?).

Należy jasno sprecyzować obowiązek wykonywania przez rolników badań sanitarno-epidemiologicznych, odwołania do innych przepisów mogą być niejasne.

Wątpliwości budzi planowany wzrost zatrudnienia w Inspekcji Weterynaryjnej i Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Tak duża ilość dodatkowych etatów w organach kontrolnych jest zdaniem samorządu rolniczego przeszacowana, co w efekcie może oznaczać nadmierne kontrole.

Więcej informacji o projekcie w zakładce legislacja>>>

melioracjaW dniu 16 maja 2016 r. do Prezes Rady Ministrów Beaty Szydło, Ministra Środowiska Jana Szyszko oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela zostało przekazane stanowisko Krajowej Rady Izb Rolniczych do projektu ustawy - Prawo wodne, które zostało przyjęte na posiedzeniu KRIR w dniu 10 maja 2016 r.

dzik

W dniu 12 maja 2016 r. Zarząd KRIR, popierając postulaty Podlaskiej Izby Rolniczej, wystąpił do Przewodniczących Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi ( >>> ) oraz Sejmowej Komisji Ochrony Środowiska ( >>> ) o niezwłoczne przyjęcie nowelizacji ustawy Prawo łowieckie (druk sejmowy 219 i 324).

Najważniejsze postulowane zmiany to:

1.Szacowanie szkód łowieckich przez niezależnego rzeczoznawcę w terminie do 7 dni od zgłoszenia szkody;

2.Wypłata odszkodowań z Funduszu Odszkodowawczego;

3.Rozszerzenie listy gatunków, za które wypłacane są odszkodowania o ptaki powodujące szkody.

Na posiedzeniu plenarnym 12.05.2016 r. Sejm RP przyjął poprawki do projektu ustawy, w związku z czym projekt ponownie został odesłany do rozpatrzenia przez połączone Komisje Rolnictwa oraz Ochrony Środowiska w dniu 19 maja br.

IMG 3292W dniu 16 maja 2016 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela zostało przekazane Stanowisko Krajowej Rady Izb Rolniczych do poselskiego (Kukiz’15) projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych oraz niektórych innych ustaw, które zostało przyjęte na posiedzeniu KRIR w dniu 10 maja 2016 r.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com