Pozostałe

ijhars.jpgW III kwartale 2013 roku Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła kontrole w zakresie jakości handlowej:przetworów z mięsa czerwonego (ze szczególnym uwzględnieniem wędzonek, pasztetów i konserw),przetworów rybnych (w tym ryb mrożonych i wędzonych), przetworów owocowych (w tym kompotów oraz przetworów owocowych w syropie i w zalewie),napojów spirytusowych (w tym przede wszystkim wódki),świeżych owoców i warzyw (w tym głównie jabłek, gruszek, truskawek, brzoskwiń i nektaryn oraz sałaty, pomidorów, papryki). Ponadto w zakresie znakowania kontrolą objęto takie artykuły jak: pieczywo, koncentraty spożywcze i lody.
 
 
Kontrole jakości handlowej pasteryzowanych przetworów owocowych w zalewie oraz znakowania lodów przeprowadzono po raz pierwszy.

Przeprowadzone kontrole miały na celu sprawdzenie, czy artykuły rolno-spożywcze spełniały wymagania w zakresie jakości handlowej określone w przepisach o jakości handlowej oraz dodatkowe wymagania dotyczące tych artykułów, jeżeli ich spełnienie zostało zadeklarowane przez producenta. W trakcie kontroli sprawdzono trzy podstawowe elementy jakości handlowej, tj. cechy organoleptyczne (m.in. wygląd, smak i zapach, barwę, konsystencję), parametry fizykochemiczne (m.in. zawartość ekstraktu ogólnego, masę netto po odcieku, zawartość soli) oraz znakowanie produktów żywnościowych.

Zakres kontroli

Kontrole przeprowadzono w 614 podmiotach, w tym u:

  • § 184 producentów przetworów z mięsa czerwonego,
  • § 147 producentów pieczywa,
  • § 132 podmiotów zajmujących się obrotem świeżymi owocami i warzywami,
  • § 41 producentów przetworów rybnych,
  • § 33 producentów lodów,
  • § 30 producentów przetworów owocowych,
  • § 29 producentów koncentratów spożywczych,
  • § 18 producentów napojów spirytusowych.

Kontrolą objęto w zakresie:

1. cech organoleptycznych - 603 partie produktów, w tym:

  •     428 partii przetworów z mięsa czerwonego,
  •     93 partie przetworów owocowych,
  •     82 partie przetworów rybnych;

2. parametrów fizykochemicznych - 603 partie produktów, w tym:

  •     388 partii przetworów z mięsa czerwonego,
  •     84 partie przetworów rybnych,
  •     93 partie przetworów owocowych,
  •     38 partii napojów spirytusowych;

3. znakowania - 2326 partii produktów, w tym:

  •     911 partii świeżych owoców i warzyw,
  •     466 partii przetworów z mięsa czerwonego,
  •     466 partii pieczywa,
  •     116 partii koncentratów spożywczych,
  •     111 partii lodów,
  •     100 partii przetworów rybnych,
  •     94 partie przetworów owocowych,
  •     62 partie napojów spirytusowych.

Ponadto w toku kontroli świeżych owoców i warzyw sprawdzono również ich jakość handlową w  zakresie pozostałych wymagań określonych w normach (tj. wymagań minimalnych, wymagań dotyczących dojrzałości, klasyfikacji, wielkości i prezentacji) oraz dokumentację towarzyszącą.

Wyniki kontroli


Jakość handlowa poszczególnych grup artykułów rolno-spożywczych kształtuje się następująco:

  • W przypadku przetworów z mięsa czerwonego i przetworów rybnych nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie cech organoleptycznych. Zakwestionowano natomiast 2,1% skontrolowanych w tym zakresie partii pasteryzowanych przetworów owocowych w zalewie. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły niezgodnego z deklaracją wyglądu (tj. obecności przebarwień na owocach oraz owoców nieodszypułkowanych).
  • Mniejszy udział liczby partii o niezgodnych z deklaracją parametrach fizykochemicznych, stwierdzono w przypadku przetworów z mięsa czerwonego (o 8,6 p.p w porównaniu do wyników kontroli z I kwartału 2013 r.) i przetworów rybnych (o 0,1 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z II kwartału 2013 r.). Stwierdzono natomiast wysoki odsetek nieprawidłowości w przypadku przetworów owocowych, tj. zakwestionowano niemal jedną trzecią partii poddanych kontroli.

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły m.in.:

  • zaniżenia masy netto owoców po odcieknięciu oraz zawartości ekstraktu ogólnego niezgodnej z deklaracją producenta– w przypadku przetworów owocowych,
  • zawyżenia zawartości soli – w przypadku ryb wędzonych oraz zawyżonej zawartości glazury do 3,1 p.p. – w przypadku ryb mrożonych,
  • obecności niedeklarowanych składników (np. surowców pochodzenia zwierzęcego, azotanów i azotynów oraz fosforanów) oraz zawyżonej zawartości wody i tłuszczu w stosunku do deklaracji producenta – w przypadku przetworów z mięsa czerwonego.

W odniesieniu do napojów spirytusowych nie stwierdzono nieprawidłowości w przedmiotowym zakresie.

Wystąpienie nieprawidłowości w zakresie cech organoleptycznych i parametrów fizykochemicznych może świadczyć o błędach popełnionych podczas procesu technologicznego, w tym stosowaniu surowca o niskiej jakości lub nieprzestrzeganiu receptur.

Udział partii nieprawidłowo oznakowanych zmniejszył się w przypadku:

  •     koncentratów spożywczych - o 35,9 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z I kwartału 2012 r.,
  •     przetworów rybnych - o 13,8 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z II kwartału 2013 r.,
  •     przetworów z mięsa czerwonego - o 1,9 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z I kwartału 2013 r.,
  •     napojów spirytusowych - o 1,5 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z IV kwartału 2009 r.),
  •     pieczywa - o 1,0 p.p. w porównaniu do wyników kontroli z III kwartału 2012 r.

Stwierdzono natomiast wysoki odsetek nieprawidłowości w przypadku artykułów kontrolowanych po raz pierwszy, tj. zakwestionowano niemal jedną trzecią skontrolowanych partii przetworów owocowych oraz ponad jedną czwartą partii lodów poddanych kontroli.

Nieprawidłowości w zakresie znakowania

Charakterystyka środków spożywczych:


  • nazwa i rodzaj, m.in. podanie jedynie nazwy fantazyjnej (np. „chleb krojony”) uniemożliwiającej konsumentowi rozpoznanie rodzaju wyrobu czy stosowanie nazwy sugerującej inny niż w rzeczywistości skład produktu (np. „lody czekoladowe” dla wyrobu zawierającego jedynie aromat);
  • skład, m.in. brak w wykazie składników wszystkich surowców użytych do produkcji (w  tym składników alergennych) lub podanie w wykazie składników surowców, które nie były faktycznie stosowane, a także brak ilościowej zawartości składnika wymienionego w nazwie wyrobu i/lub istotnego dla scharakteryzowania produktu (np. „soi” w chlebie z soją, „mięsa” w przetworach mięsnych) lub podanie jego zawyżonej zawartości (np. deklaracja zawartości pestek słonecznika w chlebie mieszanym ze słonecznikiem na poziomie 30% zamiast 6%);
  • metody wytwarzania, m.in. użycie określeń typu „tradycyjny”, „domowy”, „wiejski”, „chłopski” przy braku dokumentów potwierdzających tradycyjne metody wytwarzania oraz przy stosowaniu gotowych półproduktów i substancji dodatkowych, a także nie podanie informacji odnośnie zastosowanego procesu produkcyjnego (np. obróbki termicznej);
  • pochodzenie, m.in. umieszczenie na opakowaniu informacji „Imported”, sugerującej, że wyrób jest importowany, podczas gdy faktycznie został wyprodukowany w Polsce.

Sugerowanie szczególnych właściwości m.in. przez umieszczenie na opakowaniach produktów, do których przepisy nie dopuszczają dodatku substancji konserwujących (np. przetworów owocowych w opakowaniach szklanych i puszkach) sformułowań typu „nie zawiera środków konserwujących”.

Nieprawidłowości dotyczące znakowania wynikają zarówno z nieznajomości przepisów, nieprawidłowej ich interpretacji, jak również z celowego działania producentów, którzy świadomie wprowadzają w błąd konsumenta poprzez zamieszczanie na opakowaniu nieprawdziwych informacji.

W odniesieniu do świeżych owoców i warzyw odnotowano spadek udziału partii zakwestionowanych w zakresie wymagań jakościowych (o 1,6 p.p.). Wzrósł natomiast odsetek partii z nieprawidłowościami w zakresie znakowania (o 2,5 p.p.). Kontrolowane partie kwestionowano najczęściej w związku z całkowitym brakiem oznakowania oraz brakiem informacji o kraju pochodzenia. W przypadku produktów objętych normami szczegółowymi kwestionowano ponadto brak informacji o klasie jakości oraz wielkości wprowadzanych do obrotu świeżych owoców i warzyw. Stwierdzane nieprawidłowości dotyczyły także umieszczania niepełnych informacji o produkcie w dokumentacji towarzyszącej.

Sankcje

W związku ze stwierdzonymi w trakcie kontroli nieprawidłowościami wojewódzcy inspektorzy JHARS:

wydali 142 decyzje administracyjne, w tym:

  • 92 decyzje nakładające kary pieniężne na łączną kwotę 143,4 tys. zł,
  • 37 decyzji nakazujących poddanie produktów zabiegom prawidłowego oznakowania,
  • 12 decyzji zakazujących wprowadzenia do obrotu artykułów rolno-spożywczych,
  • 1 decyzję nakazującą zniszczenie artykułu rolno-spożywczego o niewłaściwej jakości handlowej,
  • przekazali 249 zaleceń pokontrolnych,
  • nałożyli 200 grzywien w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 42,3 tys. zł.

Źródło: IJHARS

europarlament.gifWojna handlowa to ostatnia rzecz, jakiej mogą chcieć strony zaangażowane w międzynarodowe interesy. Mimo, że uderza w biznes i negatywnie wpływa na gospodarkę, jest nie do uniknięcia, gdy zagrożone jest zdrowie konsumentów lub konkurencyjność. 21 stycznia komisja handlu międzynarodowego przedyskutuje regulacje, dzięki którym UE będzie wyposażona w lepsze środki antydumpingowe i antysubsydyjne. Co skłoniło Unię do ich wzmocnienia? Oto kilka najciekawszych konfliktów handlowych w historii Europy.
 
 
Zbyt tanie panele

W zeszłym roku Europa zadecydowała o nałożeniu środków antydumpingowych na sprowadzane z Chin panele solarne, sprzedawane po zaniżonej cenie. Chiny odpowiedziały groźbą wzrostu ceł na sprowadzane z Unii wina. W grudniu obie strony wypracowały konsensus, w ramach którego chińscy producenci paneli i ich podstawowych elementów, zgodzili się na ustalenie ceny minimalnej dla produktów przeznaczonych na rynek europejski.

Wojna o wołowinę

Niemal 20 lat toczył się inny europejski konflikt handlowy – tym razem z USA i Kanadą. Przyczyną była wołowina, w której znajdowały się hormony, mogące szkodzić zdrowiu konsumentów. Na blokadę napływu potencjalnie niebezpiecznego mięsa do Europy, nasi transatlantyccy partnerzy handlowi odpowiedzieli embargiem na sery, musztardę i czekoladę ze Starego Kontynentu (1999 r.!). Dopiero w 2012 r. udało się ostatecznie wypracować porozumienie i znieść blokadę, dzięki decyzji Parlamentu Europejskiego o zwiększeniu importu wolnej od hormonów wołowiny z USA i Kanady.

Nie dla kukurydzy GMO

Również w kwestii GMO, troska o zdrowie konsumentów była i jest zarzewiem sporów z USA. Europejczycy nie są przekonani do genetycznie modyfikowanej żywności, dając temu wyraz przeciągając decyzje o autoryzacji nowych gatunków w UE. Jeszcze w tym miesiącu, Parlament Europejski zablokował wprowadzenie do Europy jednej z odmian kukurydzy GMO, ze względu na obawy o jej wpływ na ekosystem (producent nie wykazał, że jest w pełni bezpieczna - red.).

Bananowy spór

Import bananów także był przyczyną poważnych zgrzytów ze Stanami Zjednoczonymi. Importowane przez UE owoce z dawnych kolonii w Afryce, na Karaibach oraz Pacyfiku, były wolne od cła, by pomóc tamtejszym gospodarkom wyjść na prostą. Z tym nie mogli pogodzić się eksporterzy z krajów Ameryki Łacińskiej, których produkty często sprzedawane były przez amerykańskie firmy. USA wniosła więc skargę do Światowej Organizacji Handlu (WTO) i nałożyła dodatkowe opłaty na sprowadzane z Europy sery i kaszmir. Po długich rozmowach, UE zgodziła się obniżyć koszty południowoamerykańskim producentom bananów, dając im szanse na zwiększenie eksportu.

Rosja naciska na kraje UE i Partnerstwo Wschodnie

W październiku 2013 r. posłowie potępili Rosję za próby nacisku handlowego na Litwę, sprawującą wówczas unijną prezydencję. Rosjanie nałożyli specjalne, dyskryminujące kontrole na wszystkie ciężarówki przewożące towar z Litwy oraz zagrozili embargiem na produkty mleczne, mięso i ryby. Niektórzy deputowani dopatrywali się w tych działaniach próby wykolejenia unijnej polityki zagranicznej i projektu nawiązania bliższych relacji z sąsiadami ze wschodu. Kilkukrotnie zdarzyło się również, że podobne formy nacisku Rosjanie wywierali na Mołdawii czy Ukrainie, by uniemożliwić im zbliżenie się do Wspólnoty.
 
Źródło: PE
pieniadze.jpg10 milionów zł przekaże Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa współpracującym z nią bankom, na dopłaty do udzielanych w 2014 r. kredytów z częściową spłatą kapitału (linia kredytowa CSK). O takie kredyt rolnicy mogą ubiegać się w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. i SGB-Banku S.A., a także w zrzeszonych w nich Bankach Spółdzielczych oraz w Banku Gospodarki Żywnościowej S.A., ING Banku Śląskim S.A. oraz Banku PEKAO S.A. Natomiast 2,8 mln zł może przekazać ARiMR w I kwartale 2014 r. współpracujący z nią bankom na przyznanie tzw. kredytów klęskowych (linie kredytowe nKL01 i nKL02). Na udzielenie w całym 2014 r. takich kredytów banki mają 959 mln zł. O kredyt klęskowe rolnicy mogą ubiegać się w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. i SGB-Banku S.A., a także w zrzeszonych w nich Bankach Spółdzielczych oraz w Banku Gospodarki Żywnościowej S.A., ING Banku Śląskim S.A., Banku PEKAO S.A. oraz Banku BZ WBK S.A.
 
 
 
Pieniądze na kredyty z linii CSK jak i kredyty klęskowe będą dostępne od 23 stycznia 2014 r. na platformie internetowej "Obsługa limitów on-line". Dzięki temu  banki współpracujące z Agencją będą mogły szybciej uruchomić akcję kredytową dla rolników i sprawniej ją prowadzić.

Kredyty CSK, zostały po raz pierwszy wdrożone przez ARiMR pod koniec 2010 roku. Stały się one alternatywą dla już wcześniej wprowadzonych kredytów inwestycyjnych,  w wypadku których Agencja płaci za kredytobiorców część  należnego bankom  oprocentowania. Nowy rodzaj kredytów (CSK) polega na tym, że Agencja spłaca za rolnika część kapitału zaciągniętego kredytu, a nie należnego bankowi oprocentowania. Linia kredytowa CSK umożliwia Agencji spłatę za rolnika do 75 tysięcy złotych zaciągniętego kredytu, z tym że nie może to być więcej niż 35% całości otrzymanego kredytu. Tak obliczone wsparcie wypłacane jest w dwóch etapach. W pierwszym etapie  rolnik otrzymuje - 75% kwoty pomocy po zrealizowaniu inwestycji, a pozostałe 25% dostaje na koniec okresu kredytowania w celu ostatecznej spłaty kredytu. Kredyty CSK można zaciągać na okres od 5 do 10 lat.

Kredyty klęskowe mogą być udzielane, w zależności od rodzaju poniesionych strat, w ramach następujących dwóch linii kredytowych:

  • nKL01 - kredyty inwestycyjne przeznaczone na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę,
  • nKL02 - kredyty obrotowe przeznaczone na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę.

Wysokość oprocentowania kredytów klęskowych w bankach współpracujących z ARiMR jest uzależnione od tego czy rolnik posiada stosowne ubezpieczenia od skutków klęsk żywiołowych. Obecnie jeżeli rolnik zawarł takie ubezpieczenie w skali roku zapłaci jedynie 1,5% należnego bankowi oprocentowania. Natomiast jeżeli nie posiada takiego ubezpieczanie oprocentowanie, które będzie musiał opłacić wyniesie 2,8125%. Resztę należnego bankowi oprocentowania pokryje za niego ARiMR.

Więcej informacji na temat wymienionych kredytów można znaleźć w zakładce "Pomoc krajowa".

Źródło: ARiMR, DKS
rolnictwo.jpgW związku z pismem Zarządu KRIR z dnia 11 grudnia 2013 r., przy którym przekazano uchwałę Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 4 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego propozycji samorządu rolniczego odnośnie finansowania Programu rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 – 16 stycznia br. resort rolnictwa poinformował, że na płatności bezpośrednie przesunięto 25% środków z alokacji na rozwój obszarów wiejskich. Powyższa kwestia była uzgodniona z Ministrem Finansów. Zgodnie z przepisami unijnymi informacja o takim przesunięcia musiała być przekazana do Komisji Europejskiej do dnia 31 grudnia 2013 r.
 
 
 
Jednocześnie MRiRW informuje, że zgodnie z postanowieniami umowy partnerstwa, przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 8 stycznia 2014 r., szacuje się, że w ramach polityki spójności może zostać przeznaczonych 5,2 mld euro na działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności na:
  • rozwój przedsiębiorczości i lepsze wykorzystanie kapitału ludzkiego, w tym reorientację zawodową rolników;
  • rewitalizację społeczną i infrastrukturalną
  • infrastrukturę wodno-kanalizacyjną i przeciwpowodziową.

W trakcie XI Posiedzenia KRIR, które miało miejsce 4 grudnia 2013 r. Członkowie Krajowej Rady Izb Rolniczych przyjęli stanowisko, że możliwe przesunięcia przez Rząd 25% środków z II do I filaru WPR powinno być uwarunkowane  maksymalnym dofinansowaniem z budżetu państwa, w takiej wysokości, aby łącznie środki na II filar nie były mniejsze niż  14,5 mld euro oraz, aby  4,5 mld euro wydzielonych środków z Polityki Spójności, pokryło działania finansowane w latach 2007-2013 z PROW.
arimr_cd4870e10d.jpg17 stycznia br. Prezes ARiMR Andrzej Gross, podał do publicznej wiadomości listę określającą kolejność przysługiwania pomocy rolnikom, którzy od 30 października do 12 grudnia 2013 r. złożyli wnioski o przyznanie wsparcia w ramach działania "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" finansowanego ze środków PROW 2007-2013. Kolejność przysługiwania pomocy została ustalona na podstawie danych zawartych w złożonych wnioskach, dotyczących wysokości szkód w gospodarstwach oraz kwot wsparcia o jakie ubiegają się rolnicy.

 

 

Aktualizacja tej listy będzie dokonywana cyklicznie, nie rzadziej niż raz w tygodniu, do momentu, gdy kolejność wniosków na liście nie będzie się już zmieniać, czyli do czasu zakończenia rozpatrywania złożonych wniosków i wydania wszystkich decyzji o przyznaniu wsparcia.

Na liście ustalającej kolejność przysługiwania pomocy zaznaczono kolorem zielonym wnioski o przyznanie pomocy, których zapotrzebowanie na środki finansowe nie przekracza wysokości dostępnego limitu. Pomoc na realizację wskazanych inwestycji będzie mogła być przyznana pod warunkiem pozytywnej weryfikacji wniosków. Natomiast w  przypadku pozostałych wnioskodawców, znajdujących się na "białej części" listy, pomoc na realizację operacji będzie mogła być przyznana pod warunkiem, że wnioski te zostaną pozytywnie zweryfikowane oraz operacje zajmujące wyższą pozycję na liście nie wyczerpią dostępnego limitu finansowego.

Zmiany w ilości wniosków, które są objęte finansowaniem (wnioski zaznaczone kolorem zielonym), wynikają nie tylko z uwolnienia środków finansowych z powodu odmowy przyznania pomocy lub rezygnacji wnioskodawców. Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami i wytycznymi MRiRW stosowany jest zmienny kurs euro w stosunku do złotego. Na skutek aktualizacji kursu euro, kwota środków dostępnych na zawieranie umów przyznania pomocy w ramach poszczególnych naborów może ulec zmniejszeniu bądź zwiększeniu, co wpływa również na liczbę wniosków objętych dofinansowaniem. Również ze względu na wahania kursowe bieżąca liczba wniosków znajdujących się na "zielonych polach" listy, pomijając naturalną zmianę kolejności i liczby wniosków na liście, wynikającą z postępującego procesu obsługi, może ulegać częstym zmianom - umocnienie się złotego w stosunku do euro przekłada się bowiem na zmniejszeniem liczby wniosków na "zielonych polach" listy, osłabienie natomiast zwiększeniem liczby wniosków objętych dofinansowaniem.

Ubiegłoroczny nabór wniosków o przyznanie pomocy z działania "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" finansowanego ze środków PROW 2007-2013 był już szóstym z kolei. Poprzednie pięć naborów zostało przeprowadzone przez ARiMR w latach 2010 - 2012. Zgodnie z zasadami przyznawania takiego wsparcia, Agencja musi podać do publicznej wiadomości listę określającą kolejności przysługiwania pomocy w ciągu 40 dni od zakończenia naboru wniosków o przyznanie pomocy. 

Aby sprawdzic listę - kliknij tutaj!

Źródło: ARiMR

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com