Pozostałe

paragraf.gifW dniu 28 listopada 2013 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zamieściło na stronie internetowej przygotowany przez Komisję Europejską projekt "Wniosku – Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie działań promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów rolnych COM(2013)812". Po konsultacji z wojewódzkimi izbami rolniczymi Zarząd KRIR przekazał opinię, w której stwierdza, że promocja artykułów rolno spożywczych na rynku krajowym, wewnętrznym rynku Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich ma ogromne znaczenie dla rozwoju polskiego rolnictwa. Przedłożony projekt rozporządzenia regulującego promocję żywności cieszy ze względu na to, że Komisja Europejska docenia potrzebę promocji i proponuje zwiększenie budżetu przeznaczonego na promocję z 61,5 mln euro w 2013 roku do 200 mln do roku 2020.

Uważamy za korzystne ukierunkowanie działań promocyjnych na rynki i obszary objęte negocjacjami i umowami międzynarodowymi, opracowanie wspólnej strategii obejmującej promocję żywności z Unii Europejskiej, jako podmiotu międzynarodowego, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości uwidoczniania znaków towarowych i kraju pochodzenia. Konieczne jest jednak zachowanie możliwości wpływu państw członkowskich na rodzaj i kierunek promowanych produktów, tak by zapewnić promocję produktów ważnych dla naszego kraju, zgodnych z krajową polityką rolną. Pełna treść opinii poniżej:

Opinia KRIR nt. finansowania promocji żywności ze środków UE

paragraf.gifMinisterstwo Finansów przedstawiło do konsultacji społecznych projekt „ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw”. Zmiany w projektowanej ustawie wprowadzają kompleksowe uregulowania w przepisach dotyczących rozliczenia VAT-u od samochodów osobowych i innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Poszerzony został katalog aut podlegających pełnemu odliczeniu VAT. Są to zmiany korzystne - oczekiwane przez przedsiębiorców i wszystkich tych którzy prowadzą działalność gospodarczą, ale jednocześnie wymagają dopracowania rozwiązań przy "mieszanym" użytkowaniu samochodów.

3 stycznia KRIR przekazała do Ministerstwa Finansów uwagi samorządu rolniczego w tej sprawie - poniżej pełna treść opinii.

opinia KRIR podatek VAT od samochodów

rolnictwo.jpgW komunikacie z 8 listopada br. Kasa przypomniała o zasadach wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników prowadzących samoistne działy specjalne produkcji rolne, które osoby te opłacają z własnych środków. W uzupełnieniu przywołanego komunikatu Kasa informuje, że od 1 stycznia 2014 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012 i 2013 (Dz. U. z 2013 r., poz. 1640), które będą obowiązywały do 31 grudnia 2014 r.
 
 
Jednocześnie Kasa nadmienia, że w I kwartale 2014 roku podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne domowników, których płatnikami są ubezpieczeni w KRUS rolnicy prowadzący samoistne działy specjalne produkcji rolnej, będzie kwota 33,4% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, obowiązującego w czwartym kwartale 2012 roku, włącznie z wypłatami z zysku (tj. podstawa obowiązująca w 2012 roku, w kwocie 3 877,50 zł).

Zmiana podstawy wymiaru składek zdrowotnych za domowników w działach specjalnych nastąpi od 1 kwietnia 2014 r.  Składka wyniesie 33,4% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale 2013 r., które Prezes Głównego Urzędu Statystycznego ogłosi w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”.

Źródło: KRUS
traktor.jpgTrybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 26 października 2010 r. , sygn. akt K 58/07 (Dz. U. z 2010 r. Nr 205, poz. 1363) orzekł o niezgodności art. 86 ust. 2 w związku z art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) z art. 32 ust. 1 w związku z art. 84 i art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie, w jakim wskazany przepis ustawy określa zobowiązanie budżetu państwa do finansowania składek na ubezpieczenie zdrowotne wszystkich wskazanych w nim rolników i ich domowników, podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy, prowadzących działalność rolniczą bez względu na wysokość osiąganych przez nich przychodów.
 
 
 
W uzasadnieniu wyroku Trybunał stwierdził, że sytuacja ekonomiczna rolników jest zróżnicowana. Znajdują się wśród nich osoby o dochodach nieodbiegających od poziomu dochodów osób będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, jednostki o bardzo wysokich dochodach oraz nadal pokaźna liczba osób prowadzących gospodarstwa rolne o bardzo niskiej wydajności i dochodowości. Zdolność opłatowa tych trzech grup rolników objętych dziś jednolitym finansowaniem ich ubezpieczenia zdrowotnego przez budżet państwa jest w rzeczywistości zasadniczo różna, w czym Trybunał Konstytucyjny upatruje niezgodności zaskarżanej regulacji z art. 32 ust. 1 w związku z art. 84 i art. 2 Konstytucji.

Wyrok wszedł w życie z upływem 15 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, tj. z dniem 4 lutego 2012 r.

Prawodawca ustawą z dnia 13 stycznia 2012 r. o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r. przyjął rozwiązanie polegające na ustaleniu miesięcznej składki na ubezpieczenie zdrowotne rolników i członków ich rodzin w kwocie 1 zł za każdą osobę za każdy hektar przeliczeniowy użytków rolnych, z jednoczesnym zwolnieniem gospodarstw rolnych o powierzchni poniżej 6 ha. Składkę za rolników prowadzących takie gospodarstwa i członków ich rodzin miała opłacać Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Odrębnie potraktowano członków rodzin rolników prowadzących działalność wyłącznie w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Ich składka była wyliczana od podstawy równej kwocie 33,4% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Ustawodawca pierwotnie zdecydował, że wprowadzona regulacja miała obowiązywać do końca 2012 r., a następnie ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r. przedłużył jej obowiązywanie do końca 2013 r.

Przedmiotowa ustawa ma na celu przedłużenie obowiązywania ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników na kolejny rok – do 31 grudnia 2014 r.

Źródło: prezydent.pl
krus.jpgKasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) właściwe jednostki organizacyjne KRUS co miesiąc pobierają zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych emerytur i rent rolniczych. W 2013 r. KRUS potrącał zaliczki na podatek dochodowy w kwocie równej 18% dochodu uzyskanego przez emeryta lub rencistę w danym miesiącu (jeżeli dochód z emerytury lub renty rolniczej uzyskanej od początku roku nie przekroczył kwoty 85 528 zł) minus kwota 46 zł 33 gr (tzw. ulga w zaliczce).
 
 
 
 
Ponadto zgodnie z art. 34 ust. 7 i 8 ww. ustawy organy rentowe (w tym również KRUS) do końca lutego, po upływie każdego roku podatkowego, sporządzają i przekazują emerytowi/renciście stosowny formularz PIT.

Zatem w terminie do 28 lutego 2014 r. KRUS przekaże wszystkim emerytom i rencistom formularz PIT-40A (roczne obliczenie podatku przez organ rentowy) lub PIT-11A (informacja o dochodach uzyskanych od organu rentowego).

Dane podatkowe emeryta/rencisty zawarte na formularzach PIT w tym samym terminie, co do emeryta/rencisty, KRUS przekaże również do urzędu skarbowego, właściwego wg miejsca zamieszkania emeryta lub rencisty, w ostatnim dniu roku podatkowego, a w przypadku osób mieszkających za granicą - do urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W zdecydowanej większości przypadków KRUS rozliczy podatek dochodowy za emeryta lub rencistę i wystawi formularz PIT-40A.

Jeżeli emeryt/rencista otrzyma z KRUS PIT-40A i poza emeryturą lub rentą wypłacaną z tego organu rentowego w 2013 r. nie osiągał innego przychodu, który zgodnie z ustawą podatkową podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dochód z gospodarstwa rolnego nie wchodzi do tego przychodu), to osoba ta nie ma obowiązku składania w urzędzie skarbowym dodatkowego zeznania podatkowego. Podatek obliczony przez KRUS będzie podatkiem należnym emeryta/rencisty za rok 2013.

Roczne obliczenie podatku dochodowego przez KRUS (otrzymanie formularza PIT-40A) nie oznacza jednak, że emeryt lub rencista nie może rozliczyć podatku sam w urzędzie skarbowym. Jeżeli emeryt/rencista stwierdzi, że korzystniejsze dla niego będzie rozliczenie podatku z małżonkiem lub dzieckiem (w przypadku osób samotnych) - sam składa zeznanie podatkowe (na formularzu PIT-36 lub PIT-37) we właściwym urzędzie skarbowym, w terminie do 30 kwietnia 2014 roku. W zeznaniu tym emeryt/rencista powinien uwzględnić przychód osiągnięty w 2013 r. z tytułu pobierania emerytury/renty rolniczej z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Zeznania w urzędzie skarbowym składają również emeryci/renciści, którzy:

  • chcą skorzystać z ul. podatkowych określonych w ustawie (np. z tytułu wychowywania dzieci, z tytułu poniesienia wydatków na cele rehabilitacyjne, z tytułu dokonania darowizny pieniężnej na rzecz organizacji pożytku publicznego) lub
  • chcą wnioskować o przekazanie 1% podatku należnego na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego.

Jednocześnie Kasa zwraca uwagę, że podatku dochodowego od osób fizycznych za 2013 r. nie płacą emeryci i renciści, których roczny przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (ze wszystkich źródeł) nie przekroczył w 2013 r. kwoty 3 091 zł.

Natomiast KRUS nie rozliczy podatku dochodowego emeryta/rencisty za 2013 r., gdy m.in.:

  • w ciągu 2013 r. emeryturę lub rentę wypłacała więcej niż jedna jednostka organizacyjna KRUS (np. emeryt/rencista zmienił miejsce zamieszkania i wypłatę emerytury/renty podjęła inna jednostka organizacyjna KRUS),
  • emeryturę lub rentę wypłacała jednostka organizacyjna KRUS, a następnie jednostka organizacyjna ZUS lub odwrotnie,
  • Kasa realizowała w danym roku podatkowym ulgę podatkową udzieloną przez urząd skarbowy,
  • Kasa obniżała wysokość miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy
  • w związku ze złożonym przez emeryta lub rencistę oświadczeniem o wspólnym opodatkowaniu dochodów z małżonkiem lub w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci (chyba że takie oświadczenie emeryt lub rencista wycofał w 2013 r.).

Jeżeli wystąpi chociaż jedna z podanych wyżej sytuacji, KRUS przekaże emerytowi/renciście formularz PIT-11A i wówczas emeryt lub rencista musi bezwzględnie sam złożyć zeznanie podatkowe we właściwym urzędzie skarbowym (formularz PIT-36 lub PIT-37), w terminie do 30 kwietnia 2014 roku.
 
Źródło: KRUS

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com