Aktualności

arimr cd4870e10dW odpowiedzi na pismo Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 16 marca 2023 r. w sprawie złagodzenia kary nakładanej na rolnika za umieszczenie przez doradcę rolnośrodowiskowego błędnej daty na pierwszej stronie formularza planu działalności rolnośrodowiskowej, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformował, co następuje.

Zgodnie z przepisem § 4 ust. 2 rozporządzenia rolno-środowiskowo-klimatycznego1, beneficjent (rolnik lub zarządca) realizujący zobowiązanie rolno-środowiskowoklimatyczne musiał posiadać plan działalności rolnośrodowiskowej, sporządzony przed upływem 25 dni od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o przyznanie płatności bezpośredniej, przy udziale odpowiednio doradcy rolnośrodowiskowego lub eksperta przyrodniczego, na formularzu udostępnionym przez ARiMR.

pole3

W odpowiedzi na wystąpienia Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z kwietnia 2023 roku o wydanie interpretacji w zakresie zakazu prowadzenia tej samej uprawy w plonie głównym dłużej niż 3 lata, resort rolnictwa przedstawił następujące wyjaśnienie:

pszenica zboże Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 26 kwietnia 2023 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi  o rozszerzenie pomocy dla producentów rolnych, którzy poniośli straty w związku twarciem rynku dla produktów spożywczych z Ukrainy oraz o rozważenie możliwości rozwiązania przedstawionych problemów.

Rolnicy, którzy sprzedali zboże podmiotom innym niż te, które prowadzą działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż nie będą mogli otrzymać zapowiadanej dla rolników dopłaty do zbóż. W trwającym obowiązującym obecnie naborze (na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 21.04.2023 r. zm. rozporządzenie w spr. Szczegółowego zakresu i sposobu realizacji niektórych zadań ARiMR związanych z ustanowieniem środka wsparcia w sytuacji nadzwyczajnej w sektorze zbóż), o dopłaty do zbóż będą mogli ubiegać się producenci rolni, którzy przedłożą oświadczenie, że dokonali sprzedaży pszenicy lub kukurydzy podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 15 kwietnia 2023 r. i do złożonego wniosku o wsparcie dołączą stosowne kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające taką właśnie sprzedaż.

Jednak w praktyce rolnicy sprzedawali zboże nie tylko do młynów, paszarni czy też do firm prowadzących handel zbożem ale sprzedali zboże do innych podmiotów np. do kurników, ferm drobiu czy też trzody chlewnej i zgodnie z obowiązującym obecnie rozporządzeniem zostali wykluczeni z możliwości skorzystania z dopłat do zboża. Również rolnicy, którzy sprzedawali w ramach handlu bezpośredniego na targowiskach nie będą mogli otrzymać pomocy.

W związku z powyższym, samorząd rolniczy postuluje rozszerzenie grupy producentów rolnych, którzy będą mogli ubiegać się o dopłaty do zbóż o rolników którzy sprzedali zboże podmiotom które w PKD nie mają wpisanego kodu przetwórstwa lub handlu zbożem, w szczególności hodowców drobiu i producentów mięsa drobiowego, jaj, hodowców trzody chlewnej i producentów wieprzowiny.

Samorząd rolniczy wnosi również o rozszerzenie zakresu pomocy o inne produkty rolne, których producenci ponieśli straty.

traktor2

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 26 kwietnia 2023 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o uproszczenie sposobu dokumentowania zabiegów realizowanych w ramach ekoschematów.

Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 13 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności w ramach schematów na rzecz klimatu i środowiska w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 rolnicy, którzy chcieliby stosować praktykę Wymieszanie obornika na gruntach ornych w terminie 12 godzin od jego aplikacji oraz Stosowanie nawozów naturalnych płynnych innymi metodami niż rozbryzgowo w ramach rolnictwa węglowego, muszą przesłać za pomocą aplikacji udostępnionej przez ARiMR zdjęcia geotagowane dokumentujące wykonanie zabiegów.  

Jedynie w 2023 roku możliwe jest odstępstwo dla rolników, którzy nie mogą spełnić warunku – czyli przesłać zdjęcia. W takiej sytuacji rolnik na formularzu opracowanym przez Agencję i udostępnionym na jej stronie internetowej:1) złoży kierownikowi biura powiatowego Agencji oświadczenie o wykonaniu praktyki, oraz 2) prowadzi rejestr zabiegów agrotechnicznych na formularzu opracowanym przez Agencję i udostępnionym na jej stronie internetowej, zawierający co najmniej: nr działki ewidencyjnej, wielkość powierzchni, datę wykonania zabiegu i rodzaj wykonanego zabiegu.

Zdaniem samorządu rolniczego w kolejnych latach nie wszyscy rolnicy będą mogli przesyłać zdjęcia geotagowane ze względu na brak zasięgu sieci, a także nie wszyscy rolnicy posiadają odpowiednie urządzenia elektroniczne do wykonywania takich zdjęć.

Przedstawiając powyższe Zarząd KRIR wnioskuje o wprowadzenie możliwości przedstawienia w ARiMR oświadczeń lub zdjęć geotagowanych na równych zasadach, do wyboru przez rolnika, w całym okresie Planu Strategicznego.

krowy idą na pastwisko

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 3 marca 2023 r, w sprawie uznania przez polski system prawny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych jako wielorodzinnych gospodarstw rolnych, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Janusz Kowalski przekazał następujące informacje.

„Postulaty związane z wprowadzeniem regulacji prawnych dotyczących uznania rolniczych spółdzielni produkcyjnych za wielorodzinne gospodarstwa rolne, w celu uzyskania przez nie podobnych uprawnień, jakie mają rolnicy indywidualni prowadzący rodzinne gospodarstwa rolne, były w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wielokrotnie przedmiotem analiz, przede wszystkim ze względu na propozycje w tym zakresie zgłoszone przez Krajową Radę Spółdzielczą – w związku z trwającymi w MRiRW pracami legislacyjnymi, zakończonymi uchwaleniem ustawy z dnia 26 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1080).

Należy zwrócić uwagę, że wprowadzenie do ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2569) nowego pojęcia – „gospodarstwa wielorodzinnego” i zrównania go z gospodarstwem rodzinnym należy uznać za nieuzasadnione. Jak wynika bowiem z art. 23 Konstytucji RP, podstawą ustroju rolnego państwa jest gospodarstwo rodzinne. Jest to wytyczna ukierunkowująca działania ustawodawcy na to, jakie treści normatywne powinny się znaleźć w przepisach regulujących ustrój prawny rolnictwa, obligując zwłaszcza do szczególnej dbałości o to, aby wprowadzane w tej materii przepisy, funkcjonujące na gruncie różnych aktów prawnych, były ze sobą spójne. Tym samym, również preambuła do ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego jak i same przepisy tej ustawy przyznają preferencje właśnie gospodarstwom rodzinnym, prowadzonym przez rolników indywidualnych.

Niemniej jednak, w związku z postulatami kierowanymi przez Krajową Radę Spółdzielczą oraz Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych w zakresie umożliwienia nabywania ziemi rolnej przez RSP, w MRiRW opracowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw. Przewiduje on m.in. zmianę ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2569), polegającą na:

  1. ułatwieniu wnoszenia do spółdzielni produkcji rolnej nieruchomości rolnych jako wkład gruntowy. Projekt przewiduje, aby w sytuacji, gdy nieruchomość rolna jest zbywana lub oddawana w posiadanie spółdzielni produkcji rolnej jako wkład gruntowy, wyłączony został ze stosowania przepis art. 2b ust. 1 i 2 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, nakładający na nabywcę nieruchomości rolnej trwający przez okres 5 lat obowiązek prowadzenia gospodarstwa rolnego jak i zakaz zbycia, czy też oddania w posiadanie innemu podmiotowi nabytej nieruchomości,
  2. wyłączeniu stosowania art. 2a ust. 1 i 2 tej ustawy do spółdzielni produkcji rolnej. Art. 2a ust. 1 i 2 stanowi, że nabywcą nieruchomości rolnej może być wyłącznie rolnik indywidualny, a ponadto, że powierzchnia nabywanej nieruchomości rolnej nie może przekraczać 300 ha. Projektowane regulacje pozwolą RSP nabywać nieruchomości rolne (na rynku prywatnym) bez konieczności uzyskiwania zgody Dyrektora Generalnego KOWR (art. 2a ust. 4 tej ustawy) oraz bez ograniczenia powierzchni.

Projekt ten podlega aktualnie procesowi legislacyjnemu. Należy zwrócić uwagę, że wprowadzenie powyższych propozycji nie wymaga wprowadzenia do ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego pojęcia „gospodarstwa wielorodzinnego”.

Warto też zaznaczyć, że w związku z postulatami Krajowej Rady Spółdzielczej oraz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, w Planie Strategicznym WPR na lata 2023-2027 przewidziane zostały preferencyjne rozwiązania dla spółdzielni produkcji rolnej i spółdzielni rolników w przypadku ubiegania się przez nie o przyznanie:

  • płatności redystrybucyjnej,
  • wsparcia dochodów związanego z produkcją do roślin pastewnych,
  • płatności w ramach interwencji Ochrona cennych siedlisk i zagrożonych gatunków poza obszarami Natura 2000 oraz
  • płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW).

Szczegółowe zasady przyznawania płatności redystrybucyjnej ww. spółdzielniom zostały uregulowane w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. poz. 412). Zgodnie z art. 27 ust. 3 ww. ustawy, przy przyznawaniu płatności redystrybucyjnej danej spółdzielni maksymalne limity powierzchniowe w ramach tej płatności (płatność przysługuje do pierwszych 30 ha w gospodarstwach posiadających maksymalnie 300 ha) będą ustalane na wniosek spółdzielni jako iloczyn danego limitu oraz liczby członków danej spółdzielni, jeżeli spółdzielnia ta poddała się lustracyjnemu badaniu, o którym mowa w art. 91 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648), w ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku o przyznanie tej płatności.

Tożsame rozwiązania zostały przewidziane w przypadku spółdzielni ubiegających się o przyznanie płatności związanych z produkcją do roślin pastewnych, płatności ONW oraz płatności w ramach interwencji Ochrona cennych siedlisk i zagrożonych gatunków poza obszarami Natura 2000 i zostały uregulowane w przepisach wykonawczych do ww. ustawy.”

Należy przypomnieć, że Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych już w 2021 r. występował do resortu rolnictwa w sprawie możliwości uznania rolniczych produkcyjnych za gospodarstwa wielorodzinne.

Podkategorie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com