Aktualności

Przypominamy o zmianach przepisów dotyczących zakupu paliwa rolniczego do gospodarstw rolnych, które będą obowiązywać od 18 kwietnia 2017 r.

W dniu 11 kwietnia br. Zarząd KRIR zwrócił się Ministra Rolnictwa i Rozowju Wsi Krzysztofa Jurgiela o poparcie wniosków Irlandii i Austrii o utrzymanie dotychczasowych kryteriów wyznaczania obszarów ONW do końca perspektywy 2020 r. na forum Komisji Rady Europejskiej Rolnictwa i Rozwoju Wsi bez konieczności ich zmian od 2018 r. 

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych uważa, że nowe zaproponowane kryteria wyznaczania obszarów o niekorzystnych warunkach naturalnych (ONW) w okresie 2018-2020, oparte wyłącznie na kryteriach biofizycznych z odejściem od kryteriów społeczno-ekonomicznych wpłynie niekorzystnie na strukturę demograficzną obszarów wiejskich.

Ważne jest zapewnienie ciągłości użytkowania gruntów rolnych i zachowanie witalności obszarów wiejskich, w tym utrzymanie miejsc pracy i utrzymanie mieszkańców na obszarach wiejskich. Prowadzenie produkcji rolniczej na obszarach ONW ma pozytywny wpływ na różnorodność biologiczną, ale zapewnia tworzenie wartości dodanej, co oznacza nie tylko wspieranie produkcji, ale również wsparcie dla przetwórstwa i rynków regionalnych.

kombajnW związku z pismem (>>>) Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z dnia 24 stycznia br. skierowanym do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie działania Rad Społecznych w dniu 2 lutego 2017 r. otrzymaliśmy odpowiedź Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych Waldemara Humięckiego ww. sprawie:

"Rady Społeczne przy oddziałach terenowych Agencji powołane zostały Zarządzeniem Prezesa Agencji w 2012 r. Początkowym założeniem było, że Rady te będą spotykały się co najmniej raz na kwartał, a celem tych spotkań miała być wymiana informacji, konsultacje w zakresie problemów przedstawianych przez Rolników, a także wyrażanie opinii w przedstawianych przez Agencję sprawach. Z czasem jednak współpraca ta uległa rozluźnieniu, a przy braku formalnych przesłanek do zasięgnięcia opinii Rady Społecznej w określonych sprawach - o opinie te często wymagane bądź pożądane w procesie rozdysponowania Agencja zwracała się do Izb Rolniczych różnych szczebli (powiatowego lub wojewódzkiego).

Agencja zawsze wielkim uznaniem i szacunkiem darzyła Izby Rolnicze, co wielokrotnie było podkreślane na spotkaniach wcześniejszych oraz spotkaniu z dnia 12.01. br. przywoływanym w piśmie do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pt. „Umocowanie izb rolniczych przy obrocie ziemią". Nie zmienia to jednak faktu, że w ocenie Agencji wysłuchanie przedstawicieli szerszego grona Rolników - Przedstawicieli związków i organizacji społeczno-zawodowych, może jedynie korzystnie wpłynąć na procesy rozdysponowania gruntów Zasobu, zaspokojenie lokalnych potrzeb oraz wspólne wypracowanie rozwiązań w najbardziej istotnych sprawach dotyczących relacji Rolnik-Agencja.

To właśnie środowiska rolnicze niejednokrotnie podnosiły kwestie związane z „monopolem" Izb Rolniczych m.in. w kwestiach opiniowania spraw dotyczących Zasobu. Dlatego też, wsłuchując się w głosy tych środowisk i dostrzegając potrzebę oraz realne korzyści ich integracji i możliwości stworzenia wspólnej płaszczyzny do wymiany poglądów (często odmiennych) pomiędzy Rolnikami oraz Rolnikami i Agencją - podjąłem inicjatywę reaktywacji Rad Społecznych oraz nadania im faktycznych uprawnień.

Podjęcie inicjatywy reaktywacji i wzmocnienia znaczenia Rad Społecznych w rozdysponowaniu gruntów Zasobu było m.in. następstwem spotkania jakie odbyło się z Rolnikami w województwie zachodniopomorskim w styczniu 2016 r., którzy właśnie ww. sprawy podnosili jako jedne z ważniejszych.

Jak wspomniano wcześniej wraz z reaktywacją Rad, zwiększyło się ich znaczenie i uprawnienia, które znane są doskonale Izbom Rolniczym, bo również ich przedstawiciel jest członkiem Rady Społecznej zarówno przy oddziale, jak i przy Prezesie ANR. Faktycznie, mając na względzie, że w skład Rad Społecznych wchodzą przedstawiciele różnych organizacji i związków zawodowych działających na danym terenie (m.in. Solidarność Rolników Indywidualnych, Kółka Rolnicze, Samoobrona, Stowarzyszenie Dzierżawców i inne - łącznie do 10 członków) - głos przedstawiciela Izb Rolniczych jest jednym z wielu. Każdy przedstawiciel ma bowiem prawo swobodnej wypowiedzi w przedmiocie dyskusji, a w przypadku głosowania - równo znaczący głos.

Przedstawiona w pejoratywnym świetle wypowiedź, jakoby Prezes ANR stwierdził, że Rada Społeczna jest jedynie ciałem opiniująco-doradczym, wynika zapewne z niezrozumienia. Ranga Rady wyrażona jest m.in. w kompetencjach przyznanych Radzie - wydzierżawianie nieruchomości większych obszarowo musi być poddane pod konsultacje z Radą Społeczną. Ustalenie zasad, pozaustawowych kryteriów wyboru dzierżawcy oraz oceny oferty zostało zastrzeżone do uzgodnienia z Radą Społeczną. Rozwiązań takich jest wiele w obecnie obowiązujących zarządzeniach i wytycznych dotyczących obrotu ziemią rolną przez Agencję.

W odniesieniu do kwestii „wyniku matematycznego" i odniesienia go do znaczenia Rad Społecznych w tej kwestii, trudno zrozumieć intencję Izb Rolniczych. Wynik przetargu ofertowego stanowi określona liczba punków, która liczona jest zgodnie z zasadami, kryteriami i wagami uzgodnionymi z Rada Społeczna. Sam wynik nie zależy więc od uznaniowości Komisji Przetargowej, ale od liczby zgromadzonych punktów. Ustanawianie stałych zasad rozstrzygania przetargów sprzyja przejrzystości zagospodarowania Zasobu oraz uniezależnia wyniki przetargu od czynnika ludzkiego.

Należy podkreślić, że każda zmiana przyjętych uprzednio zasad wymaga uzgodnienia z Radą Społeczną i może być dokonywana, co do zasady, raz do roku w celu wykluczenia „indywidualnego podejścia" do kwestii konkretnych przetargów.

Agencji znane jest stanowisko Izb Rolniczych, w którym podnoszą, że główny głos w ww. zakresie powinien należeć właśnie do przedstawicieli Izb Rolniczych. Stąd wnoszą o umocowanie ustawowe. Na spotkaniu w dniu 12.01.br. wyrazili natychmiastową gotowość do współdecydowania i współodpowiedzialności za gospodarowanie Zasobem oraz wskazywanie kierunków i sposobów dystrybucji tak ważnego dla rozwoju gospodarstw rolnych zasobu, jakim jest ziemia rolna. Należy zauważyć, że w obecnym stanie prawnym ostateczna decyzja oraz pełna odpowiedzialność za gospodarowanie Zasobem leży po stronie Agencji, o czym zostali poinformowani obecni na spotkaniu przedstawiciele Izb Rolniczych. Nie zmienia to faktu, że dla Agencji bardzo ważne są opinie płynące z Izb Rolniczych, wyrażane zarówno na spotkaniach, jak i w formie głosu doradczego i opiniującego na posiedzeniach Krajowej i Terenowych Rad Społecznych."

traktorW odpowiedzi na przedstawiony poselski projektu ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, w dniu 6 marca 2017 r.Zarząd KRIR przekazał negatywną opinię dotyczącą ww. ustawy:

"Dokonując analizy przedstawionych zmian – samorząd rolniczy uważa, że zaproponowane przepisy mogą wpłynąć niekorzystnie na trwałą poprawę struktury obszarowej gospodarstw rodzinnych. Projektodawca w swoim uzasadnieniu wskazuje, iż obecne rozwiązania i regulacje nie zabezpieczają wystarczająco gruntów rolnych Rzeczypospolitej Polskiej przed ich wykupem przez cudzoziemców. Naszym zdaniem aktualne zapisy dotyczące przedmiotu zmiany na dzień dzisiejszy dostatecznie chronią interesy polskich rolników w tym zakresie i umożliwiają poprawę funkcjonowania systemu obrotu nieruchomościami z ZWRSP.

Nielogicznym i niebezpiecznym zjawiskiem byłoby stwarzanie możliwości sprzedaży ziemi obcokrajowcom, mimo, że spełniają w swoich krajach podobne warunki jak rolnicy w Polsce. Stąd też właściwy jest pomysł postawienia wymogu przy wykupie gruntów przez obcokrajowców zamieszkania na terytorium Polski i tu prowadzeni produkcji rolnej.

Kolejną ważną kwestią jest konieczność uregulowania ustawowego definicji „osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego”. Autor projektu dookreślił, co rozumie przez „stałe zamieszkanie”, jednak częścią składową wymogów formalnych koniecznych do spełnienia przesłanek posiadania statusu rolnika indywidualnego jest właśnie osobiste prowadzenie gospodarstwa rolnego.

Należy pamiętać, iż wymóg „zamieszkiwania przez okres co najmniej 5 lat w gminie, na obszarze której jest położona jedna z nieruchomości rolnych wchodząca w skład gospodarstwa rolnego i prowadząca przez ten okres osobiście to gospodarstwo” został wprowadzony, aby zapobiec procederowi wykupu gruntów przez osoby nie będące w rzeczywistości rolnikami indywidualnymi. To ograniczenie spełnia swoje funkcje, wpływa na konkurencyjność lokalnych producentów rolnych i jest akceptowalne przez lokalną społeczność.

Z uwagi na powyższe oraz mając na względzie rozwój gospodarstw rodzinnych i korzystne przemiany ich struktury, podkreślamy – wprowadzenie przedłożonych zmian wpłynie zdecydowanie niekorzystnie na rozwój i konkurencyjność istniejących gospodarstw rodzinnych. Zastosowanie proponowanych zmian mogłoby umożliwić ponowne stworzenie sytuacji, w której doszłoby do spekulacji gruntami rolnymi."

IMG 2711W dniu 9 stycznia 2017 r. odbyło się IV posiedzenie Nadzwyczajnej Komisji Problemowej do spraw opracowania propozycji rozwiązań dotyczących strat w rolnictwie spowodowanych przez zjawiska atmosferyczne, ubezpieczeń rolnych, szkód łowieckich i ustroju rolnego, która została powołana przez Krajową Radę Izb Rolniczych.

Komisja omówiła sprawy związane z rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie oraz zmieniającego ustawę o zmianie ustawy - Prawo łowieckie (druk nr 1042).  Przygotowano również stanowisko do projektu ustawy, które przesłano do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa i Przewodniczącej Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia ww. projektu ustawy.

Stanowisko do pobrania >>>

Podkategorie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w twojej przeglądarce.

 

Zrozumiałem
Form by ChronoForms - ChronoEngine.com